وکیل فسخ نکاح

پیچیدگی ها و دشواری هایی که در شرایط اثبات حق فسخ برای زوجین وجود داشته، راحتی فسخ و جدایی زوجین را هم دشوار کرده  چرا که قانون گذار زمانی حق فسخ و مهریه را لازم و ضروری می داند که عیوب طرفین به اثبات رسیده باشد. و اگر متقاضی فسخ نکاح نتواند این عیوب و فریبکاری و تدلیس های که ممکن است قبل از عقد بوده باشد را اثبات کند ممکن است ضرر و زیان مادی و معنوی زیادی را متحمل شود که بعدا جای جبرانی برای آن وجود نداشته باشد.

بنابراین اگر فردی می خواهد که زیان زیادی را متحمل نشود به یک وکیل کاربلد و متخصص این دعاوی سپرده و با آرامش منتظر نتیجه بماند در واقع باید کار را به کاردان سپرد.

وکیل فسخ  می گوید:

فسخ نکاح با برهم زدن ازدواج اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر در برخی موارد در صورتی که هر یک از طرفین به واسطه ازدواج دچار ضرر و زیان فاحش شده باشد، می‌تواند تحت شرایطی با فسخ نکاح از قرارداد نکاح رها شود. البته لازم به ذکر است که این امر به سادگی امکان‌پذیر نیست و باید شرایطی محقق شده باشد.

اين‌طور نيست که تنها راه بر هم خوردن عقد ازدواج، طلاق باشد. علاوه بر طلاق که شرايط خاص خودش را دارد، گاهي هم در شرايطي خاص مي‌توان نکاح يا همان ازدواج را فسخ کرد. فسخ در قانون به حالتي گفته مي شود که به اراده يکي از دو طرف عقد، اثر عقد از بين برود و وضعيت به حالت پيش از زمان عقد برگردد.

در مورد ازدواج چون رابطه قراردادي بين طرفين مالي نيست و بحث خانواده مطرح است، شرايطي که براي فسخ در قراردادهاي مالي پيش‌بيني شده، مطرح نيست. مواردي که منجر به فسخ ازدواج مي‌شود،  رسيدگي به اين موارد در صلاحيت دادگاه خانواده قرار دارد.

تفاوت فسخ و طلاق و مهریه:

اما بعضي تفاوت‌هاي فسخ و طلاق اين است که اولاً براي طلاق بايد تشريفاتي خاص انجام داد، مثل خواندن صيغه طلاق يا حضور شاهد و… .

اما در فسخ نيازي به اين تشريفات نيست. ثانياً پيش از وقوع طلاق بايد از دادگاه حکم يا اذن گرفت، ولي فسخ نکاح نياز به اين اقدام ندارد و رسيدگي دادگاه محدود به احراز وجود حق فسخ است و تکليفي در باب اصلاح زوجين و ارجاع به داوري ندارد. به علاوه، طلاق مخصوص عقد دائم است، ولي فسخ هم نکاح دائم و هم موقت را در بر مي‌گيرد. طلاق حقی است که قانون گذار برای مرد در نظر گرفته است در حالی که زن حق فسخ نکاح را می تواند داشته باشد.

در طلاق در صورتی که مرد بیش از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهریه می شود. اما در فسخ نکاح زن حق گرفتن مهریه را ندارد مگر در صورتی که این فسخ نکاح به علت عنن بودن مرد باشد که در این صورت زن می تواند حقی برای گرفتن مهریه داشته باشد.در طلاق اگر بین زوجین سه بار صیغه طلاق خوانده شود زن و مرد دیگر نمی تواند با هم ازدواج مجدد داشته باشند مگر با آمدن محلل، اما فسخ هر چند بار که بین زن و مرد اتفاق بیفتد ایجاد حرمت نمی کند.

نکته: فسخ بايد به صورت فوري انجام شود، چرا که هدف قانون‌گذار از اينکه حق فسخ را به يکي از طرفين داده، رفع فوري ضرر از وي است. به همين دليل، طرفي که حق فسخ دارد به شرط آنکه از حق فسخ خود و فوريت آن اطلاع داشته باشد، بايد فوراً آن را انجام دهد، وگرنه حق فسخ وي از بين مي‌رود که در این مورد یک وکیل خوب فسخ نکاح میتواند شما را یاری دهد.

قواعد و قوانین فسخ نکاح

1.فسخ کننده باید عاقل و بالغ و رشید باشد.

2.برای گرفتن طلاق زوجین باید از دادگاه حکم یا اذن برای طلاق بگیرند، اما فسخ نکاح نیازمند این اذن نیست و رسیدگی دادگاه فقط برای احراز حق فسخ نکاح می باشد.

3.طلاق زوجین بیشتر در صیغه های دائم نمود پیدا می کند و طلاق در صیغه موقت با مدت زمان کوتاه وجود ندارد اما فسخ نکاح در دائم و موقت یکسان می باشد.

4.طلاق حقی است که قانون گذار برای مرد در نظر گرفته است در حالی که زن حق فسخ نکاح را می تواند داشته باشد.

5.هم فسخ نکاح و هم طلاق موجب انحلال عقد نکاح شده و از نظر عده نگه داشتن زن تفاوتی با هم ندارند.

6.اختیار فسخ نکاح فوری است یعنی هر کدام از طرفین باید بعد از علم پیدا کردن به عیوب و علت های موجود برای فسخ، نکاح را فسخ نمایند چرا که در صورت عمل نکردن به آن این اختیار از بین خواهد رفت.

7.طلاق حقی است که قانون گذار برای مرد در نظر گرفته است در حالی که زن حق فسخ نکاح را می تواند داشته باشد.

8.حق فسخ نکاح به وراث منتقل نمی شود و با فوت هر کدام از طرفین، نکاح فسخ شده و دیگر موردی برای فسخ نکاح نمی ماند.

9.اگر پس از ازدواج مرد دچار جنون شود زن حق فسخ را پیدا می کند اما اگر بعد از ازدواج زن دچار جنون شود مرد نمی تواند از حق فسخ استفاده نماید.

چه چیز‌های باعث فسخ نکاح می‌شود؟!

فسخ نکاح تنها در صورت وجود عواملی واقع خواهد شد: از جمله این عوامل می توان به عیب و تدلیس و تخلف از شرط اشاره کرد.که یک وکیل خوب فسخ نکاح شما را در این جهت راهنمایی می کند.

عیوب مرد که به زن حق فسخ نکاح را می‌ دهد:

عیوب مختص مرد در قانون مدنی در ماده ۱۱۲۲ ذکر شده است و اگر این عیوب مرد را از عمل زناشویی ناتوان کند، زن اجازه فسخ خواهد داشت. این عیوب به شرح زیر است:

  عنن: ناتوانی مرد در نعوظ

خصاء :عارضه مربوط به اخته شدن مرد

 مقطوع بودن آلت تناسلی مرد

عیوب زن که به مرد حق فسخ نکاح را می‌ دهد:

این عیوب در ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی ذکر شده است. اگر در زمان عقد این عیوب وجود داشته و مرد بی‌خبر بوده، او می‌تواند نکاح را فسخ کند. لازم به ذکر است که اگر این عیوب با عمل جراحی یا هرنوع درمان قابل رفع باشد، حق فسخ برای مرد ایجاد نمی کند در این زمینه مشاوره با یک وکیل خوب فسخ نکاح بهترین راه حل است. این عیوب به شرح زیر است:

  جذام

  قرن : وجود استخوانی در فرج که مانع جماع باشد.

   برص : یک نوع بیماری پوستی

   افضاء : یکی شدن مجرای بول و حیض

   نابینایی دو چشم و  زمین‌گیری

جنون یکی از عیوب مشترک بین زن و مرد است که موجب اختلال روانی می شود حق فسخ را به دو طرف خواهد داد.

روند رسیدگی

وکیل فسخ نکاح  می گوید :که زن و یا مردی که خواهان فسخ نکاح می باشند می بایست دادخواستی را با عنوان فسخ نکاح در دفاتر خدمات قضایی تنطیم نمایند. پس از تعیین وقت رسیدگی و تشکیل دادگاه، خواهان فسخ نکاح باید دلایل و مستندات خود را برای فسخ نکاح به دادگاه تقدیم نماید. دادگاه پس از بررسی و تحقیقات لازم حکم را صادر می کند.

بهترین وکلا و مشاوران در امور فسخ نکاح

برای هر گونه اقدام حقوقی با مشاوران و وکلای خبره در زمینه فسخ نکاح مشورت کرده و از این گروه راهنمایی بگیرید. مشاوران موسسه صلح آفرین پارس آمادگی خود را در این زمینه اعلام می کند.