وکیل اعسار مهریه

وکیل اعسار مهریه بیان می دارد: مهریه یا صداق، تعهد مالی است که زوج به هنگام وقوع عقد ازدواج ملزم به پرداخت آن می گردد. همچنین مکلف است بعد از وقوع عقد نکاح هر لحظه که زن مطالبه کند آن را بپردازد. باوجود اینکه درعقد دائم تعیین مهر جزء شرایط صحت عقد نیست و بدون صداق هم عقد نکاح دائم صحیح می باشد اما با تعیین آن میتوان شرایط پرداخت آن را فراهم کرد.
موضوع ناتوانی در پرداخت مهریه و اینکه زوج با وجود اعسار مهریه را چگونه بایستی پرداخت نماید یا موضوع ناتوانی دروغین در پرداخت مهریه، اثبات ملائت در پرداخت مهریه و یا دریافت مهریه با وجود اعسار و…

از مسائل درخور اهمیت حقوقی است؛ و ما در حل این مسائل تنها می توان پس از دریافت مشاوره حقوقی با کارشناس حقوقی و وکیل خبره که در موضوع اعسار از پرداخت مهریه، مجرب و کارآزموده است، با اخذ مشاوره حقوقی به موقع و مناسب، بدست آورد
بر اساس ماده يك قانون اعسار، معسر كسي است كه به واسطه نداشتن دارايي يا دسترسي نداشتن به مالش توانايي پرداخت هزينه محاكمه (هزينه دادرسي) يا ديون خود را ندارد.اعسار در لغت به معني رنج، سختي و نداشتن است و در اصطلاح حقوقي به موقعیتی گفته می شود كه يك فرد به نوعي تمكن مالي ندارد يا داراي اموال و سرمايه اي است اما در وضعيتي قرار دارد كه نمی تواند به آن ها دسترسي پیدا کند، در حالت مذکور اين فرد دچار اعسار شده و نمی تواند بدهي هايش را پرداخت کند.

 

 ناتوانی از پرداخت مهریه

کسی که به پرداخت مهریه محکوم میشود (زوج یا ضامن وی) در صورت ناتوانی از پرداخت مهریه و اثبات این ناتوانی و نداشتن مال میتواند از مزایای اعسار یا تقسیط استفاده کند. اعسار به معنی نداشتن هیچ گونه مال به غیر از مستثنیات دین است و نتیجه آن مطابق ماده 277 قانون مدنی دادن مهلت یا تقسیط دین است.

البته در صورت پذیرش اعسار و ناتوانی از پرداخت مهریه نتیجه معمولاً تقسیط مهریه است و به ندرت دیده شده که قاضی مهلت بدهد. توجه داشته باشید بر خلاف باور عمومی برای اعسار از پرداخت مهریه می توان وکیل گرفت و هر دو طرف می توانند وکیل مهریه داشته باشند.محکومیت به پرداخت مهریه مانند سایر محکومیت های مالی قابلیت این را دارد که فرد با مراجعه به دادگاه صادر کننده رای، تقاضای اعسار و تقسیط کند

 

توقیف اموال زوج

با توجه به اینکه بعد از طلاق تنها پشتوانه ی مالی زوجه مهریه ی او می باشد بنابراین بهترین شکل مطالبه ی آن مورد نظر است و باید در نظر داشت که باتوجه به اختلافات پیش آمده بین زوجین معمولاً زوج حاضر به پرداخت مهریه نمی باشد یا به راحتی حاضر به پرداخت مهریه نمی باشد که در اینگونه موارد با اعلام اموالی که به صورت رسمی به نام زوج هستند در اداره پنجم اجرای اسناد رسمی می توان آنها را بازداشت و مورد مزایده قرار داد تا زوجه به حقوق مالی خود برسد.

<h2style=”font-size:20px;”>چگونگی رد اعسار مهریه:

اگر شخصی که علیه او طرح دعوی شده ( برای مهریه) اعساربزند و اگر زوج استطاعت مالی داشته باشد ولی نخواهد پرداخت کند و قصد وی پرداخت نکردن باشد اعسار و قطعا رد خواهد شد.این موارد شرایط خاصی دارد.
1- خانه یا مغازه بیش از یکی

2- ماشینی که امرار معاش نکند(مثل تاکسی)

3- گردش مالی خوبی داشته باشد
4- سهام الارث که متوفی به او رسیده باشد و …. در این صورت اعسار وی رد خواهد شد و مهریه را باید پرداخت کن

از جمله دعاوی تخصصی خانواده و مهم برای زوجین دعوای مطالبه مهریه می باشد.به همین دلیل گرفتن وکیل برای مهریه زوجه که آن وکیل پایه یک دادگستری و وکیل مجرب مهریه باشد از موارد مهم برای مطالبه مهریه می باشد.

شاید در گذشته دعوای مطالبه مهریه از جمله دعاوی راحت و طبق روالی بود که انجام میشد اما امروزه با توجه به اینکه دیگر مطالبه مهریه در مرحله اول از طریق دادگاه انجام نمی گیرد و در ابتدا باید با در دست داشتن یک سری مدارک خاص به اداره پنجم اداره اجرای ثبت اسناد رسمی مراجعه نمود و مراحل را به دقت و صحیح انجام داد،کار مشکل و زمان بری شده است.
بنابراین در این خصوص برای انجام درست مراحل و برای اینکه مدارک به صورت صحیح و مطابق اجرای اسناد رسمی ارائه گردد و اشتباهی در روند کار رخ ندهد زوجه باید وکیل مجرب مهریه انتخاب نماید و تمام مراحل از صفر تا صد را به عهده وکیل بگذارد تا وکیل مهریه به صورت تخصصی و صحیح کار را به انجام برساند.

زیرا اگر در این گونه موارد تخصصی وکیل مهریه گرفته نشود با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن کار زوجه با مشکل مواجه شده و روند کار خود را به تأخیر می اندازد.پس باید از ابتدا با گرفتن وکیل برای مهریه هم کار را از صفر تا صد به عهده وکیل متخصص مهریه بگذارد و مطمئن باشد که دعوای مطالبه مهریه او به درستی و دقیق انجام می گردد.موسسه حقوقی صلح آفرین پارس شما را در انتخاب وکیل خوب مهریه یاری می کند.

 

مهریه یا صداق

مهریه یا صداق، تعهد مالی است که زوج به هنگام وقوع عقد ازدواج ملزم به پرداخت آن می گردد. همچنین مکلف است بعد از وقوع عقد نکاح هر لحظه که زن مطالبه کند آن را بپردازد. باوجود اینکه درعقد دائم تعیین مهر جزء شرایط صحت عقد نیست و بدون صداق هم عقد نکاح دائم صحیح می باشد. در عقد منقطع، تعیین صداق جزو اجزای اصلی عقد موقت بوده و بدون تعیین آن عقد موقت باطل می باشد. ممکن است نکاح بدون مهر واقع گردد، در این صورت زن مستحق مهرالمثل خواهد بود.

همچنین ممکن است در صورت عدم تعیین حق مهریه، با وجود شرایطی مستحق مهرالمتعه باشد. مهریه، در صورت تعیین مهر‌‌المسمی نامیده می‌شود. این حق مالی دارای ضمانت اجرا می‌باشد.

اعسار از پرداخت مهریه، از زمره مسائل رایجی است که در زمان مطالبه مهریه مطرح می ­گردد؛ موضوع ناتوانی در پرداخت مهریه و اینکه زوج با وجود اعسار مهریه را چگونه بایستی پرداخت نماید یا موضوع ناتوانی دروغین در پرداخت مهریه، اثبات ملائت در پرداخت مهریه و یا دریافت مهریه با وجود اعسار و… از مسائل درخور اهمیت حقوقی است؛ توفیق در حل مسائل را تنها می توان پس از دریافت مشاوره حقوقی با کارشناس حقوقی و وکیل خبره که در موضوع اعسار از پرداخت مهریه، مجرب و کارآزموده است، با اخذ مشاوره حقوقی به موقع و مناسب، بدست آورد.