وکیل ملکی

 

دعاوی ملکی چیست؟ و به چه دعاویی دعوای ملکی گفته می شود؟

در این نوشتار سعی داریم به صورت کاملا اختصاری به دعاوی ملکی و پرونده های ملکی که ممکن است بین افراد جامعه مطرح شود، بیان نماییم و همچنین در این نوشتار به نقش وکیل ملکی در پرونده های ملکی پرداخته ایم.

آن دسته از دعاوی که به موضوع املاک مربوط می شوند و سه بخش را شامل می شوند:
دعوای ملکی حقوقی
دعوای ملکی کیفری
دعوای ملکی ثبتی

دعاوی ملکی انواع گوناگونی دارد. دسته ای از آنها مربوط به نقض عهد یا عدم انجام تکالیف مقرر در قرارداد است اما در برخی موارد ممکن است یکی از طرفین نسبت به ملک دیگران با سوء نیت عمل مجرمانه ای انجام دهد.همچنین ممکن است در برخی از معاملات ملکی مسائل مربوط به قانون ثبت املاک رعایت نشوند.

 

دعوای ملکی حقوقی:

بازگرداندن حقوق مدنی افراد یا انجام تکالیف در دعاوی حقوقی انجام می گیرد، در اینجا ارتکاب جرم صورت نگرفته است که ممکن است به دلیل عدم آشنایی با مقررات، سهل انگاری و مواردی از این قبیل صورت پذیرد.

مواردی از دعاوی حقوقی:

خلع ید(عنوان دعوایی است که مالک یک مال غیرمنقول علیه متصرف غیرقانونی مال خود اقامه می‌کند و از دادگاه می‌خواهد که به روند تصرف غیرمجاز متصرف پایان بخشیده و ملک او را از تصرف او خارج کرده و تحویل او بدهد.

– فک رهن
-تعدیل اجاره بها
-رفع تصرف عدوانی
-ابطال سند رسمی
-الزام به تحویل ملک
-حکم تخلیه مستأجران
-فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک
-طرح دعوا از فروشنده ی ملک
-و سایر دعاوی حقوقی

 

دعاوی ملکی کیفری

آن دسته از دعاوی ملکی که ماهیت مجرمانه دارند و قانون گذار برای آنها مجازات های متناسبی در نظر گرفته است، دعاوی ملکی کیفری نام دارند که بنا بر ماهیت خود، پیامد های مالی و حیثیتی دارند و در صورت رضایت یا انصراف شاکی مختومه نخواهند شد. به همین علت مراجعه به وکیل ملکی متخصص ضرورت می یابد. در این گونه دعاوی شاکی خصوصی و مدعی العموم می توانند اقدام به شکایت کنند.

مواردی از دعاوی ملکی کیفری:

-معامله معارض.
-استفاده نمودن از سند جعلی نظیر معامله یا جعل سند.
-خیانت در امانت در حوزه مربوط به املاک.
-کلاهبرداری در خصوص معاملات املاک و مستغلات.
-منتقل نمودن املاک غیر به خود یا افراد دیگر.
-ورود بدون کسب اجازه به املاک غیر.
-فروش یا واگذاری غیر قانونی املاک دیگران به اشخاص دیگر.
-خرد و قطعه قطعه کردن اراضی و املاک بدون برخورداری ازاجازه قانونی.

 

دعوای ملکی ثبتی

دعاوی ملکی ثبتی مستقل از دعاوی ملکی حقوی نیستند، اما به دلیل تعدد و فراوانی دعاوی ثبتی ملکی بسیاری از حقوق دانان اقدام به قرار دادن آنها در طبقه بندی جداگانه نموده اند.
مواردی از دعاوی ملکی ثبتی:
-اجرای ثبت.
-ابطال اجراییه ثبتی.
-باطل شدن سند رسمی.
-باطل شدن سند مالکیت معارض.
-افراز ملک.
-ابطال نظریه ای که هیأت حل اختلاف اداره ثبت و اسناد کشور ارائه کرده است.
بسیاری از دعاوی که مربوط به دعاوی ملکی ثبتی می شوند برای رسیدن به نتیجه مطلوب به وکیل ملکی نیاز دارند.

 

وکیل ملکی

 

وکیل ملکی

به وکیلی که به پرونده ها و دعاوی ملکی اعم از کیفری، حقوقی و ثبتی می پردازد و در این حوزه تخصص دارد وکیل ملکی گفته می شود.

وکیل ملکی کسی است که تخصص، تجربه و اشراف کامل بر تمامی پرونده های ملکی دارد و به صورت تخصصی به دعاوی ملکی می پردازد و پس از بررسی کامل پرونده و برگزاری جلسات متعدد با موکل خود باید بتواند بهترین روش ممکن را برای پیش بردن دعوی ملکی در جهت افزایش امکان برد موکل برگزیند. وکیل متخصص ملکی زمان مناسب برای ارائه ادله خود را می داند و در زمان مناسب اظهارات خود را مطرح می نماید تا از حق موکل خود دفاع کند.
در این صورت وکیل ملکی اقدام به تنظیم دادخواست و لایحه دفاعیه کرده و آن را به مراجع قضایی تقدیم می کند.

از طرف دیگر وکیل ملکی وظیفه دارد در دادگاه از موکل خود دفاع نماید. وکیل ملکی توانایی و دانش کافی برای دفاع و اقامه دعوی در پرونده های دیگر را نیز دارد، اما خود از ورود به دعاوی غیر ملکی اجتناب می کند.
وکیل ملکی باید علاوه بر آشنایی با ماهیت پرونده ها، بر قوانین و آیین نامه ها تسلط داشته باشد تا بتواند از حقوق موکل خود به بهترین نحو دفاع کند.
دعاوی ملکی بسیار پیچیده هستند و نیاز به یک وکیل ملکی متبحر دارند که در امر نگارش دادخواست و در تنظیم دادخواست قوی باشد.
در صورت شکست در دادگاه به علت پیامد های مالی سنگین، بهره مندی از وکیل ملکی متخصص ضرورت بیشتری می یابد.
پس از مراجعه به وکیل ملکی، ایشان با بررسی مستندات و مدارک لازم به تنظیم دادخواست و لایحه دفاعیه اقدام میکنند و پس از آن زمان رسیدگی به پرونده مشخص خواهد شد و در زمان معین جلسه دادگاه برگزار می شود و وکیل با ارائه ادله به دفاع از موکل خود می پردازد.

 

دادخواست تنظیم شده توسط وکیل ملکی

در دادخواست ملکی موارد مهم و متعددی مطرح می شود:
_ دادخواست با مشخصات ذکر شده در دفتر خدمات قضایی ثبت می گردد.
_ نام و نام و خانوادگی، نشانی محل سکونت و دیگر مشخصات لازم خوانده و خواهان(شاکی و متشاکی).
_ مشخصات و وکالت نامه وکیل ملکی.
_ دلایل و ارجاعات به قانون برای اقامه دعوی.
_ مستندات و مدارک لازم که بسته به نوع پرونده متفاوت است.
_ و موارد دیگری که وکیل ملکی با توجه به نوع و موضوع پرونده آنها را در دادخواست عنوان خواهد کرد.

 

وکیل پایه یک دادگستری متخصص در دعاوی ملکی:

وکلای پایه یک موسسه حقوقی صلح آفرین پارس به صورت تخصصی به دعاوی ملکی می پردازند به گونه ای که به طور معمول وکیل ملکی موسسه حقوقی صلح آفرین پارس از پذیرش دعاوی دیگر همچون دعاوی خانواده و یا مهاجرت اجتناب می نمایند که همین موضوع سبب تخصص گرایی مدیران موسسه حقوقی صلح آفرین پارس است .

وکیل ملکی موسسه حقوقی صلح آفرین پارس ابتدا با مراجعه مواردی که در پرونده موکلین است موارد مهم را استخراج نموده و با برگزاری جلسات متعدد با موکلین دعاوی ملکی موضوع را مکررا مورد بررسی قرار می دهند تا به یک جمع بندی برای دفاع از حقوق موکلین در پرونده های ملکی شوند.

وکلای پایه یک متخصص موسسه حقوقی صلح آفرین پارس در دعاوی ملکی با تدقیق در پرونده ملکی ابتدا به تدوین و تنظیم مختصری از پرونده می نمایند و بعد از آن به تنظیم دادخواست و یا حسب مورد اظهارنامه مورد نیاز برای دفاع از دعوای ملکی اقدام می نمایند و اقدام به ثبت دادخواست و یا اظهارنامه یا لایحه دفاعی می نمایند که این موارد برای احقاق حقوق موکلین باید به سرعت انجام پذیرد تا بتوانیم از حقوق تضییع شده موکلین در دعاوی ملکی دفاع محکم و استواری را انجام نماییم.

در دعاوی و یا پرونده های ملکی وکیل ملکی باید از تخصص کافی و همچنین تجربه کافی در زمینه دعاوی ملکی را دارا باشد چون پرونده های ملکی اغلب از پیچیدگی بسیار زیادی برخوردارند . ما در موسسه حقوقی صلح آفرین پارس برای مراجعه کننده ها برای آگاهی موکلین مشاوره حقوقی ملکی را توسط وکیل ملکی تدارک داده ایم تا شما با مشاوره حقوقی با یک وکیل پایه یک متخصص در امور و دعاوی ملکی، بهره مند شوید.

 

وکیل ملکی

 

دعوای حقوقی فک رهن از ملکی:

شما ممکن است از فردی ضمانت کرده باشید و برای این ضمانت ملک خود را برای ضمانت در رهن طلبکار گذاشته باشید تا پس از تسویه وام اخذ شده ملک از رهن شخص طلبکار خارج شود، در واقع اگر شخص بدهکار اقدام به پرداخت بدهی خود ننماید شخص طلبکار می تواند با فروش ملک مورد رهن طلب خود را وصول نماید، اما بسیار رخ می دهد که شخص بدهکار یا شخص ضامن اقدام به پرداخت بدهی طلبکار می نمایند اما شخص طلبکار از فک رهن ملک ضامن خودداری می نماید که این موضوع سبب خسارت های بسیاری برای ضامن یا بدهکار می شود.
وکیل ملکی با اقدام به موقع و تدقیق در اوراق پرونده می تواند اقدام به طرح دعوای مناسب نماید تا ملک مورد رهن از رهن شخص طلبکار فک شود.

وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی صلح آفرین پارس که در زمینه دعاوی ملکی متخصص هستند می توانند شما را در این نوع دعاوی مشایعت نمایند و شما می توانید با خاطری آسوده دعوای ملکی خود را به وکیل ملکی ما بسپارید.

 

دعوای تعدیل اجاره بها در دعاوی ملکی:

شاید شنیده باشید که موجر و یا مستاجر برای ازدیاد یا کاهش مبلغ اجاره بها با یکدیگر به مشکل خورده باشند، به این صورت که از یک سو مالک ملک خواهان افزایش میزان و مبلغ اجاره بها است و از سوی دیگر مستاجر به دنبال کاهش مبلغ اجاره بها است، که در صورت عدم تراضی در میزان مبلغ بین موجر و مستاجر موضوع می تواند از طریق محاکم پیگیری شود، این نوع از دعاوی به طور معمول از مقررات حاکم در قانون روابط موجر و مستاجر سال 1356 سرچشمه می گیرد، وکیل ملکی با آشنایی کامل از مقررات جاری مبحث اجاره و رویه جاری بین مالکین و مستاجرین می تواند به دفاع از حقوق موکلین خود اعم از مالک ملک یا مستاجر، اقدام نماید.
وکلای پایه یک موسسه حقوقی صلح آفرین پارس با تخصص در دعاوی ملکی می توانند گزینه خوبی برای پرونده های ملکی شما عزیزان در رابطه با موضوع تعدیل اجاره بها باشند.

 

دعوای رفع تصرف عدوانی به عنوان یک دعوای ملکی بسیار مهم:

یکی از اختلافات رایج بین مردم مربوط می شود به دعاوی رفع تصرف عدوانی ، دعوای ملکی رفع تصرف عدوانی را می توان به دو صورت در محاکم دادگستری مطرح نمود که این موضوع با توجه به محتویات و منضمات هر پرونده و سابقه تصرف و غیره کاملا متفاوت است.

وکیل ملکی که تبحر کافی در حل و فصل چنین دعاویی دارد با بررسی نوع ملک و نوع تصرفات و وجود سند مالکیت یا عدم وجود سند مالکیت اقدام به طرح دعوا و یا دفاع از دعوای مطروحه علیه موکل اقدام می نماید.
در دعوای کیفری رفع تصرف عدوانی که یک دعوای ملکی است وکیل ملکی ابتدا به وجود سند رسمی مالکیت توجه می کند که آیا موکل یا حسب مورد طرف مقابل دارای سند رسمی است یا خیر؟

در دعوای رفع تصرف عدوانی به صورت حقوقی که یک نوع دعوای ملکی است وکیل ملکی به وجود یا عدم وجود سند رسمی آنچنان توجه نمی نماید زیرا در دعوای رفع تصرف عدوانی به صورت حقوقی سند رسمی مالکیت بیشتر به عنوان یک اماره یا نشانه می باشد.

وکلای موسسه حقوقی صلح آفرین پارس که به طور حرفه ای به امر وکالت دعاوی رفع تصرف عدوانی می پردازند می توانند در پرونده های ملکی پشتوانه محکمی برای شما باشند و شما می توانید با وکیل متخصص ملکی ما در دعوای ملکی خود پیروز میدان شوید.

 

ابطال سند رسمی در دعاوی ملکی:

گاه ممکن است اتفاق بیافتد که افراد برخلاف حق و مقررات قانونی دارای سند رسمی ملکی می باشند که این نوع سند با حقوق شما در تضاد است، شما در این نوع از پرونده ها اگر اقدام قاطع انجام ننمایید ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را متحمل شوید که این خیلی خطرناک می باشد، وکیل ملکی می تواند با بررسی و تفحص در اسناد مالکیت افراد، و تعامل با کارشناسان رسمی دادگستری اصالت اسناد را تشخیص نمایند که این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد، شما می توانید با وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی صلح آفرین پارس مشاوره حقوقی موفقی را تجربه کنید، وکیل ملکی یا وکلای ملکی موسسه حقوقی صلح آفرین پارس توانایی ابطال اسنادی که برخلاف مقررات جاری صادر شده اند، را دارند.

الزام به تحویل ملک به عنوان یک پرونده مهم ملکی:

افراد با خرید ملک یا آپارتمان قصد دارند از آن بهره مند شوند و بتوانند از آن استفاده نمایند نه اینکه صرفا سند ملک به نامشان باشند به همین دلیل در بسیاری از پرونده های ملکی مثل قراردادهای پیش فروش آپارتمان و یا خرید آپارتمان فرشنده یا پیش فروشنده از تحویل به موقع آپارتمان خودداری می نمایند که این موضوع سبب ضرر پیش خریدار یا خریدار می شود، وکلای ملکی موسسه حقوقی صلح آفرین پارس با طرح و یا دفاع از این نوع دعاوی می توانند حقوق تضییع شده شما را جبران نمایند شما می توانید با تماس و مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی حضوری از خدمات حقوقی وکیل ملکی موسسه حقوقی صلح آفرین پارس بهره مند شوید.

 

الزام به تخلیه ملک استیجاری:

زمانی که ملکی برای اجاره به دست مستاجر سپرده می شود گاه پیش می آید که مستاجرین از تخلیه ملک استیجاری پس از پایان موعد اجاره خودداری می نمایند.

مالکین عموما این دعوا را زمانی مطرح می کنند که با ادامه تصرفات مستاجر مخالف باشند و یا مستاجر از پرداخت اجاره بهای مورد تراضی بین خود و موجر خودداری نمایند که موجر یا مالک ملک در صدد تخلیه ملک بر می آید.

در دوران کرونا مقرراتی از سوی ستاد ملی کرونا برای ادامه تصرفات مستاجرین تصویب شد که در آن از حمایت این ستاد از مستاجرین بر آمده است، و به شورای حل اختلاف اجازه صدور حکم تخلیه بر علیه مستاجرین را نمی دهد.

وکلای پایه یک دادگستری موسسه حقوقی صلح آفرین پارس با قبول دعاوی تخلیه عین مستاجر می تواند حقوق موجرین را احقاق نماید و همچنین در دفاع از مستاجرینی که با مالکین زیاده خواه روبرو هستند، قیام می نمایند و به دفاع از مستاجرین در برابر دعاوی بلاجهت مالکین و موجرین بر می آیند.
فروش سهم مشاع یک ملک توسط شریک دیگر:
شرکای یک ملک مسکونی یا تجاری می توانند نسبت به سهم مشاع خود هرگونه اقدامی را انجام دهند ولی گاه نیاز به دخالت یک وکیل ملکی برای رفع تنازع در دادگاه ها می باشد، وکیل ملکی با طرح دعوای مورد نظر و کارشناسانه خود می تواند سهام موکل یا کلیه افراد مالکین را در دادگاه تعیین تکلیف نماید.

 

معامله معارض در دعوای ملکی:

یکی از تخصص های وکیل ملکی دفاع یا طرح شکایت کیفری معامله معارض می باشد، این شکایت زمانی انجام می شود که یک انتقالی از سوی مالک ملکی انجام می شود و ملک یا حقوق مربوط به آن ملک به فردی منتقل می شود و متعاقبا ملک یا حقوق مربوط به آن به فردی دیگر انتقال می یابد، که وکیل ملکی می تواند با طرح یا دفاع از شکایت چنین دعاویی حقوق موکل را احقاق نماید.

خیانت در امانت در حوزه املاک غیرمنقول:

اکثرا جرم خیانت در امانت را صرفا در مورد اموال منقول جاری می دانند و جرم خیانت در امانت را در مورد املاک غیر منقول جاری نمی دانند که البته این باور نادرست است زیرا قانون مجازات تعزیرات اسلامی به صراحت جرم خیانت در امانت را هم در مورد اموال منقول جاری دانسته است و هم در اموال غیرمنقول، وکیل ملکی با توجه به صورت تنازع به موضوع رسیدگی می نماید زیرا بسیار مهم است که وکیل ملکی بتواند تشخیص دهد که عنوان دعوای کیفری چه چیز باید باشد.

البته این موضوع یعنی تشخیص نوع جرم بر عهده مقام قضایی است و این قاضی است که تشخیص می دهد که چه جرمی رخ داده است، اما وکلای ملکی موسسه حقوقی صلح آفرین پارس در تمامی پرونده های ملکی سعی در تعیین نوع جرم هستند تا بتوانند از اتلاف زمان دادرسی جلوگیری کنند و همچنین بتوانند از حقوق موکلین خود به صورت کاملا مستند و مستدل دفاع نمایند، داشتن وکیل ملکی در کنار خود مزیتی است که می توانید با موسسه حقوقی صلح آفرین پارس تجربه نمایید.

 

دعاوی ملکی ثبتی:

بسیاری از اختلافات و دعاوی ملکی ناشی از امور ثبتی و مقررات ثبتی است که لازم است مقنن به اصلاح آنان احتمام نماید، بسیاری از موارد اختلافی که مربوط به امور ثبتی است مربوط به مجمل و مبهم بودن مقررات ثبتی است که البته اداره ثبت اسناد و املاک در جهت کاهش اختلافات اقدام به صدور بخشنامه های متعدد ثبتی نموده اند اما به باور ما این بخشنامه ها لازم است به همراه قوانین ثبتی مورد بازنگری کامل شوند.
وکیل ملکی علاوه بر اینکه باید تبحر لازم در استخراج قوانین مربوط به اختلافات ملکی داشته باشد باید به مقررات و بخشنامه های ثبتی هم مسلط باشد که البته این مهم توسط وکلای پایه یک موسسه حقوقی صلح آفرین پارس مورد توجه قرار گرفته است.
شما می توانید با خیالی آسوده اختلافات ملکی خود را که از حوزه ثبت سرچشمه می گیرد را با وکلای پایه یک موسسه حقوقی صلح آفرین پارس در میان بگذارید.