وکیل توهین و افترا

وکیل توهین در موسسه صلح آفرین پارس می گوید: توهین به معنی سست کردن،ضعیف کردن خواروخفیف کردن می باشد. در اصطلاح این واژه به هر رفتاری (اعم از فعل،گفتار،اشاره یا نوشتار) دلالت دارد که بتواند به نحوی موجب هتک حیثیت افراد متعارف و معمولی جامعه شود در جمهوری اسلامی ایران توهین جرم محسوب میشود و امکان پیگرد قانونی برای فرد شاکی وجود دارد

عنصر قانونی جرم توهین

جرم توهین که در ماده ۶۰۸«قانون تعزیرات»مصوب سال ۱۳۷۵پیش بینی شده است چنین مقرر می دارد «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک،چنانچه موجب حد قذف نباشد،به مجازات شلاق تا۷۴ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.» که در ادامه به سایر شرایط و ارکان جرم توهین پرداخته می شود.

رفتار فیزیکی در جرم توهین

رفتار فیزیکی ارتکاب یافته در جرم توهین می تواند به شکل گفتار،کردار،نوشتار و حتی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر ان ها و به هر وسیله ای از جمله با ارسال ایمیل یا پیامک ارتکاب یابد. بدین ترتیب هرچند که «فحاشی و استعمال الفاظ رکیک»نمونه بارز این نوع جرم میباشد بدین ترتیب اعمالی مانند هل دادن تحقیر امیز دیگری با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف وتحقیر شخص است می تواند توهین کیفری محسوب شود.همین طور برخی از اشارات انگشتان دست در فرهنگ ما یا کشورهای دیگر اهانت امیز تلقی می شوند.

انواع و اقسام توهین

توهین ساده و توهین مشدد از اقسام مهم آن می باشد
توهین ساده: توهین و اهانتی است که،علی رغم دارا بودن وصف مجرمانه،از هیچ کیفیت مشدده ای برخوردار نیست
توهین مشدد : گاه مجازات جرم توهین به دلیل وجود کیفیات مشدده تشدید می شود همانند توهین به مقامات دولتی از قبیل توهین به قاضی ، توهین کارمندان دولتی که مجازات آن در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی تعیین گردیده است.
توهین به مقدسات
توهین به تمامی اشخاص و اماکنی که در دین اسلام دارای قداست می‌باشند. مانند چهارده معصوم، پیامبران، عتبات و حرم‌های مقدسهد و … . چنانچه توهین انجام شده مصداق ساب النبی یعنی توهین به پیامبر باشد، حکم آن اعدام است، در غیر این صورت مجازاتی بین ۱ تا ۵ سال در انتظار فرد توهین کننده می‌باشد.

توهین به مسئولان

براساس مواد ۵۱۴ قانون تعزیرات، ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و ۵۱۷ قانون تعزیرات مجازات توهین به افراد زیر عبارتند از
توهین به رهبری ۶ ماه تا دو سال حبس مجازات تعیین شده
توهین به روسای سه قوه، نمایندگان مجلس، وزرا و کارکنان دولت: ۳ تا ۶ ماه حبس یا ۷۴ ضربه شلاق و یا ۵۰ هزار تا ۱ میلیون ریال وجه نقد .توهین به مسئولان حاضر در خاک ایران به شرط وجود قانون مشابه در کشور مقابل: ۱ تا ۳ ماه حبس
وکیل توهین ذکر میکند که عناصر و ارکان جرم توهین این جرایم دارای ارکان و شرایط خاص قانونی می باشند که برای صدور حکم بر محکومیت باید احراز گردند
مطابق ماده 697 به بعد قانون مجازات اسلامی هر کس به هر وسیله ای جرمی را به دیگری نسبت دهد و نتواند آن را ثابت نماید عمل وی افترا محسوب شده و حسب مورد ممکن است به مجازات شلاق یا حبس محکوم شود.مترادف لغوی واژه افترا کلمه توهین است ولی گاهی درزبان عامیانه از واژه هایی مثل ادعای حیثیت یا اعاده حیثیت به جای افترا استفاده می شود.

نکات مهم جرم توهین

توهین می تواند به هر وسیله یا طریق صورت پذیرد. رفتار مرتکب باید موهون باشد و صرف بلند داد زدن و گفتن حرف های تند و پرخاشگرانه توهین محسوب نمی شود. توهین ممکن است به صورت توهین ساده یا توهین مشدد رخ دهد.
توهین بسته به آنکه مفهوم ناموسی داشته باشد یا نه و یا اینکه نسبت دادن صفت یا عمل ناشایست به طرف باشد یا نسبت دادن جرم می تواند مصداق جرم دیگری مثل قذف یا افتراء باشد بنابراین مضمون آن ممکن است عمل را از عنوان مجرمانه توهین خارج سازد.
توهین مطابق ماده 104 قانون اخیرالذکر جرم قابل گذشت است و با گذشت شاکی تعقیب جرم متوقف میشود.
فحاشی و توهین را شاید در عرف بتوان با مسامحه مترادف دانست اما در عالم حقوق از باب ضرورت تفسیر عرفی قوانین کیفری ضرورتاً منشا توهین فقط فحاشی نیست.مثلا واژه ی بی هویت یا بی اصل و نسب یا بی خانواده شاید فحش نباشد ولی توهین هست!وکیل توهین می تواند شما را در این مسائل راهنمایی کند.

شکایت توهین و افترا اگر توسط وکیل انجام شود چه مزایایی دارد؟

مدت زمان اثبات جرم توهین و افترا کمتر می باشد. نیازی به حضور شاکی در دادگاه نخواهد بود. وکیل می تواند بعد از محکوم شدن فرد توهین کننده و یا مفتری، اقدام به اجرای مجازات ایشان کند. وکیل می تواند رضایت و یا عدم رضایت شاکی را اعلام نماید و نیازی به حضور شاکی برای اعلام رضایت نخواهد بود.

طرح شکایت توهین و افترا توسط وکیل

شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور کیفری دارید.پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید. در این مرحله وکیل با تنظیم شکوائیه مراحل قانونی اثبات جرم توهین و افترا را پیگیری می کند.

چه تفاوتی میان توهین و افترا وجود دارد؟

جهت شفاف سازی تفاوت میان این نخست با تعریف افترا آشنا شوید. منظور از این جرم این است که جرمی به شخص دیگری نسبت داده شود ولی اسناد معتبر و مناسبی جهت اثبات آن وجود نداشته باشد. جهت تحقق جرم افترا نیز شرایطی لازم است.
آگاهی شخص نسبت نادرست و بی اساس بودن تهمتی که به مخاطب وارد می کند یکی از شروط اصلی است. به غیر از این عملی که به مخاطب نسبت داده می شود باید در هنگام انتساب از لحاظ قانونی جرم محسوب شود.
تا پیش از قانون کاهش مجازات تعزیری برای جرم افترا تا یک سال حبس و شلاق در نظر گرفته می شد امادر حال حاضر خاطی تنها به پرداخت جریمه نقدی محکوم می شود. وکیل توهین از جمله وکلای موسسه صلح آفرین پارس میباشد که آمادگی کامل داشته را در این زمینه تجربه ی کافی را نصیب شما خواهد کرد.