مراحل شکایت از کارفرما به دلیل اخراج غیرقانونی + همراهی موثر وکیل
شکایت از کارفرما امری است که همیشه مورد توجه قانونگذاران بوده است. این نوع شکایت به روابط بین کارگر و کارفرما مربوط میشود. قانون مربوط به کار در سال 1369 قوانینی را برای جلوگیری از تخطی کارگر و یا کارفرما ذکر کرده است. تمام کارفرمایان موظف هستند با کارگر قرارداد ببندند، قراردادی که در آن باید نوع کار، محل انجام کار، حقوق و مزایا، ساعات کار و نحوه فسخ قرارداد ذکر شود.
در طی انجام کار و ارتباطاتی که بین کارگر و کارفرما وجود دارد ممکن است اختلافاتی بین کارگر و کارفرما بوجود بیاید. قانون به کارفرما این اجازه را داده است که وقتی کارمند به هر دلیلی، مفاد قرارداد را اجرا نکرد او را اخراج نماید. اما گاهی اخراج غیرقانونی کارگر توسط کارفرما صورت میگیرد. در این هنگام کارگر میتواند به کمک یک وکیل، مشاوره حقوقی و یا کسی که بتواند در این زمینه به او کمک کند اقدام به شکایت از کارفرما نماید.
چه زمانی اخراج کارمند غیرقانونی است؟
به طور کلی هر زمان کارمند (کارگر) از انجام وظایفی که برایش تعیین شده سرپیچی کند و یا به تعهدات خود درست عمل نکند، کارفرما حق اخراج او را دارد. در واقع فقط زمانی که کارگر در انجام وظایف کوتاهی کند و یا نسبت به قوانین آییننامه انضباط کار، بیتوجه باشد اخراج او توسط کارفرما قانونی است و شکایت از کارفرما بیمعنی است. اما گاهی کارگر هیچ کدام از دلایل اخراج شدن را ندارد. یعنی وظایف خود را به درستی انجام داده، قوانین آن کار را رعایت نموده و طبق قرارداد عمل کرده است؛ در اینصورت کارفرما حق اخراج او را ندارد و اخراج او غیرقانونی محسوب میشود. در واقع قانون کار هیچگاه حق اخراج بیدلیل را به کارفرما نمیدهد.
شرایط لازم برای طرح شکایت از کارفرما
برای شکایت از رئیس و کارفرما شرایط خاصی وجود دارد که شامل این موارد است:
عدم بستن قرارداد با کارگر
از مشکلاتی که این روزها بسیار شایع است نبستن قرارداد بین کارگر و کارفرما است. بسیاری از کارگران به دلایل مختلف این کار را انجام نمیدهند. یک کارگر در صورتی که با چنین اقدامی مواجه شد در صورت داشتن اسناد و مدارک انجام کار مانند پرینت ورود و خروج به کارگاه، پرینت حقوق و سایر مدارک، میتواند از طریق دیوان عدالت اداری اقدام به شکایت از کارفرما نماید.
اخراج کارگر بدون پرداخت حقوق و به صورت غیرقانونی
اخراج کارگر بدون حقوق و یا به صورت غیرقانونی این حق را به کارمند میدهد که بتواند از کارفرمای خود شکایت نماید. اگر یک کارگر همه وظایف خود را به درستی انجام دهد، قوانین وضعشده در کارش را به خوبی رعایت نماید و طبق قرارداد عمل نماید ولی اخراج شود حق شکایت از کارفرما را دارد.
عدم پرداخت حقوق کارگر بعد از فوت کارفرما
گاهی قبل از اتمام یک قرارداد بین کارگر و کارفرما، بنا بر هر دلیلی کارفرما فوت میکند. شاید گمان کنید که ورثه او حق اخراج کارگر و یا عدم پرداخت حقوق او را دارند. اما قرارداد بعد از فوت کارفرما به قوت خود باقی میماند و در صورت عدم پرداخت حقوق کارگر توسط ورّاث کارگر حق شکایت دارد.
پرداخت مزایای کارگر کمتر از قانون کار
برای هر کارگر به غیر از حقوقی که قانون کار مشخص کرده مزایایی مشخص شده است. کارفرما موظف است که بر اساس قانون کار، حقوق و مزایای یک کارگر را به او بپردازد. اما چنانچه او از این اقدام سرباز زد و یا کمتر از حد تعیینشده مزایا را به کارگر پرداخت نمود، کارگر حق شکایت از کارفرما را دارد.
مراحل قانونی شکایت از کارفرما
مراحل شکایت قانونی از کارفرما توسط کارگر شامل موارد زیر است:
• ابتدا تمامی مدارک برای اثبات رابطه کاری بین کارگر و کارفرما باید جمعآوری شود؛ مثلاً نسخهای از قرارداد یا هر چیز دیگر.
• کارگر با داشتن مدارک لازم در خصوص ادعای شکایت از کارفرما، به اداره کار برود. نامه لازم برای شعبه بیمهگذار را از آنجا بگیرد و به کارگزاری بیمه تحویل دهد.
• کارگر با داشتن نامه سابقه بیمه و اثبات رابطه کارگری و کارفرمایی، اقدام به شکایت نماید. همچنین اگر مدرکی برای اثبات ادعای کارگری و یا بیمه ندارد میتواند از شاهدان کمک بگیرد.
• سپس در روند شکایت از کارفرما، فرم دادخواست باید تنظیم شود و دلیل شکایت در آن عنوان شود.
• با انجام این اقدامات، روند شکایت توسط اداره کار به صورت قانونی و در مدت زمان مشخص طی میشود و نتیجه به شخص ابلاغ میشود.
البته مراحل شکایت از کارفرما از طریق سایت اداره کار و به صورت اینترنتی هم قابل انجام است:
• مراجعه به سایت اداره کار و ثبت نام در آنجا
• ارائه مدارک لازم در رابطه با موضوع شکایت
• تشریح کامل دلایل شکایت در فرم مربوطه
• ارسال شکایت و پیگیری روند رسیدگی به آن
• حضور در جلسات رسیدگی به شکایت و ارائه دفاع از خود
• دریافت رأی نهایی کمیسیون و اقدام بر اساس رأی
مدارک مورد نیاز برای شکایت
برای ثبت شکایت از کارفرما بعد از کمک از یک تیم وکالت متخصص در این زمینه، باید مدارک لازم برای انجام شکایت را تهیه و اقدام نمود. مدارک لازم شامل موارد زیر است:
• کپی کامل از مدارک شناسایی شامل شناسنامه و کارت ملی
• اصل و کپی کارت پایان خدمت و یا معافیت از سربازان برای آقایان
• کپی قرارداد کاری و فیش حقوقی
• فرم دادخواست به صورت کاملشده
• پرینت مربوط به سوابق بیمه کارمند
• پرینت واریز حقوق کارمند در صورت وجود
• مدارک لازم برای اثبات میزان سابقه کار
مهلت قانونی برای شکایت
در قانون کلی حقوقی، هر فردی تنها در زمان مشخصی حق شکایت از فرد دیگر را دارد اما این موضوع شامل کارگران و کارفرمایانی که مشمول قانون کار هستند نمیشود. برای شکایت از کارفرما در قانون کار، مهلت قانونی خاصی درج نشده است و کارگران میتوانند بدون توجه به زمان خاصی، در هر زمان که صلاح بدانند اقدام به شکایت نمایند. البته این ادعا در مورد کارگران اخراجشده فرق میکند. اگر یک کارگر به ناحق اخراج شده باشد و به دنبال دریافت بیمه بیکاری باشد باید تا یک ماه بعد از زمانی که اخراج شده، اقدام به شکایت از کارفرما نماید تا بتواند بیمه بیکاری بگیرد.
جبران خسارت در پروندههای اخراج غیرقانونی
اگر دلیل شکایت کارگر از کارفرما اخراج غیرقانونی او از کار باشد و دادگاه رأی را به نفع او صادر نماید کارفرما موظف است جبران خسارت نماید. این جبران خسارت شامل موارد زیر است:
• پرداخت حقوق و مزایای معوقه: در صورتیکه کارگر توانست ثابت کند که اخراج او به صورت غیرقانونی بوده است کارفرما موظف است از تاریخ اخراج تا زمان صدور رأی نهایی حقوق و مزایای معوقه را به کارگر پرداخت نماید.
• پرداخت خسارت بیکاری: طبق قانون کار، کارفرما موظف است بهخاطر بیکاری کارگر، جبران خسارت نماید.
• پرداخت خسارت معنوی: اگر کارگر به خاطر اخراجی که شده دچار لطمه روحی و روانی شده باشد کارفرما موظف است جبران خسارت معنوی نماید.
• بازگشت به کار: اگر کارگر بتواند ثابت کند که به صورت غیرقانونی اخراج شده، کارفرما موظف است او را دوباره به کارش برگرداند.
نکات مهم داشتن وکیل متخصص در شکایت از کارفرما
کارگر و کارفرما این امکان را دارند که در صورت دعاوی بین آنها فردی را به عنوان نماینده به اداره کار معرفی کنند. این نماینده که به منزله وکیل آنها محسوب میشود با تمام قوانین و مقررات این دعاوی آشنا است و با تخصص لازم هر گونه دفاعی را به نفع موکل خود انجام میدهد. در واقع وکیل خوب و حرفهای در زمینه شکایت از کافرما کسی است که تخصص لازم جهت شکایت در این زمینه را داشته باشد؛ بتواند با مشاوره حقوقی خوب بهترین راهنمای موکل باشد؛ دلسوز و جدی باشد و با قدرت مذاکره و فن بیان عالی پرونده را به نفع موکل خود پیش ببرد.
سخن پایانی
در صورتی که در جریان یک کار، حقی از کارگر توسط کارفرما ضایع شود کارگر میتواند اقدام به شکایت از کارفرما نماید. اگر برای این شکایت اسناد و مدارک لازم را داشته باشد میتواند با مراجعه به دیوان عدالت اداری درخواست رسیدگی به شکایتاش را ارائه دهد. شما میتوانید از میان تیم وکالت خبره موسسه حقوقی صلح آفرین، یک وکیل متخصص در این حوزه را انتخاب و با خیال راحت پرونده را به او بسپارید تا بتواند حق خود را از کارفرما بگیرید.