شرح انواع وکالت دعاوی کیفری و وظایف وکیل دادگستری

باسلام ممنونم که موسسه حقوقی صلح آفرین پارس را همراهی می نمایید، در این مقاله سعی می کنیم به شرح انواع دعاوی کیفری بپردازیم .

برای اینکه آشنایی بهتری از شغل وکالت داشته باشیم لازم است ابتدا با معنی واژه وکالت آشنا شویم ، وکالت در واقع شغل فردی را می گویند که پس از گذراندن دوره کارشناسی حقوق یا فقه حقوق یا معادل این مدارک از طریق حوزه علمیه ، نسبت به اخذ این مدرک کارشناسی یا معادل آن نائل گردیده باشد و با شرکت و قبولی در آزمون کانون وکلای دادگستری یا شرکت در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه به کار آموزی شغل وکالت در بیایید.

پس برای اینکه بتوانیم به شخصی بگوییم وکیل ، باید آن شخص در آزمون کانون وکلای دادگستری یا مرکز وکلای قوه قضاییه قبول شده باشد و برای وی پروانه کارآموزی صادر گردیده باشد.

 

تفاوت کارآموز وکالت با وکیل پایه یک دادگستری

همانطور که در بالا مطرح نمودیم برای اینکه شخصی بتواند وکیل شود و به شغل وکالت بپردازد لازم است در آزمون های فوق الذکر شرکت نموده و قبول شود.

اما پرسشی که ممکن است مطرح شود این است که آیا کارآموز وکالت با وکیل پایه یک دادگستری تفاوت دارند یا خیر؟؟ و اینکه اساسا کارآموزان وکالت حق انجام فعالیت های حقوقی دارند یا خیر؟؟

در پاسخ به این سوالات لازم است بیان کنیم که پس از اینکه شخصی در آزمون وکالت قبول می شود به مدت 18 ماه به امور کارآموزی تحت نظر وکیل سرپرست می پردازد و طی این دوره به انجام پرونده خوانی و حضور در محاکم می پردازد و با انجام امور کارآموزی و پس از سپری کردن دوران 18 ماه ، در امتحانی موسوم به اختبار شرکت می نماید که پس از قبولی در آزمون اختبار به اخذ پروانه پایه یک دادگستری نائل می گردد.

کارآموز وکالت همچون وکیل پایه یک دادگستری حق وکالت در پرونده های حقوقی و کیفری را دارد البته کارآموز وکالت حق وکالت در برخی از پرونده ها را ندارد ، مثل پرونده هایی که قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد یا اینکه پرونده هایی که در صلاحیت دادگاه کیفری یک استان می باشد.

 

برای پرونده های خود به چه وکیلی مراجعه نماییم

امروزه با پیچیده شدن روابط افراد و همچنین تخصصی شدن امور ، لازم است وکیل دادگستری نیز به تبحر و تخصص لازم در حوزه فعالیت خود برسد به همین دلیل است که در حال حاضر صدور پروانه وکالت تخصصی برای وکلا در اموری تخصصی بسیار لازم است تا افراد و موکلین بتوانند با توجه به تخصص وکیل مورد نظر به وی مراجعه نمایند.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا همه وکلا می توانند به دعاوی مثلا حقوقی یا کیفری یا دعاوی تجاری یا دعاوی ملکی بپردازند و قبول وکالت نمایند؟

در پاسخ باید بیان نمایم که به استثناء بند فوق که در مورد تفاوت وکیل پایه یک دادگستری و کارآموز وکالت بیان نمودیم همه وکلا می توانند بدون هیچ محدودیتی به وکالت در پرونده های حقوقی و کیفری و غیره بپردازند و از این جهت بین وکلای کانون وکلای دادگستری و وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه تفاوتی وجود ندارد.

اما نکته ای که لازم است موکلین محترم قبل از مراجعه به وکیل دادگستری و سپردن پرونده خود به ایشان باید دقت نمایند این است که بسنجند که وکیل دادگستری آیا نظراتش با واقع و موضوعات مندرج در پرونده تا چه میان قانونی و امکان پذیر است به همین دلیل پیشنهاد می نماییم حتما قبل از سپردن پرونده خود به یک وکیل دادگستری ، از نظرات دیگر وکلا نیز نسبت به موضوع خود آگاهی یابید.

 

 

وکیل پرونده های حقوقی و کیفری

وکیل دادگستری در دوران وکالت خود با انواع پرونده های حقوقی و کیفری روبرو می شود به همین دلیل ما در این قسمت ابتدا قصد داریم به انواع پرونده های کیفری و سپس به انواع دیگر پرونده های حقوقی و غیره بپردازیم و نقش وکیل دادگستری در فرایند این پرونده ها را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین به بیان مقررات مربوط به این پرونده ها و موضوعات بپردازیم.

 

وکیل پرونده کیفری جرم توهین و افترا

توهین به معنی سست کردن،ضعیف کردن خواروخفیف کردن می باشد. در اصطلاح این واژه به هر رفتاری (اعم از فعل،گفتار،اشاره یا نوشتار) دلالت دارد که بتواند به نحوی موجب هتک حیثیت افراد متعارف و معمولی جامعه شود در جمهوری اسلامی ایران توهین جرم محسوب میشود و امکان پیگرد قانونی برای فرد شاکی وجود دارد

 

عنصر قانونی جرم توهین

جرم توهین که در ماده ۶۰۸«قانون تعزیرات»مصوب سال ۱۳۷۵پیش بینی شده است چنین مقرر می دارد «توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک،چنانچه موجب حد قذف نباشد،به مجازات شلاق تا۷۴ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.» که در ادامه به سایر شرایط و ارکان جرم توهین پرداخته می شود.

 

رفتار فیزیکی در جرم توهین

رفتار فیزیکی ارتکاب یافته در جرم توهین می تواند به شکل گفتار،کردار،نوشتار و حتی اشارات مختلف دست و چشم و نظایر ان ها و به هر وسیله ای از جمله با ارسال ایمیل یا پیامک ارتکاب یابد. بدین ترتیب هرچند که «فحاشی و استعمال الفاظ رکیک»نمونه بارز این نوع جرم میباشد بدین ترتیب اعمالی مانند هل دادن تحقیر امیز دیگری با توجه به اینکه عرفا باعث تخفیف وتحقیر شخص است می تواند توهین کیفری محسوب شود.همین طور برخی از اشارات انگشتان دست در فرهنگ ما یا کشورهای دیگر اهانت امیز تلقی می شوند.

 

جهت مطالعه انواع و اقسام توهین کلیک نمایید

 

 

چند نکته مهم در مورد جرم توهین

توهین می تواند به هر وسیله یا طریق صورت پذیرد. رفتار مرتکب باید موهون باشد و صرف بلند داد زدن و گفتن حرف های تند و پرخاشگرانه توهین محسوب نمی شود. توهین ممکن است به صورت توهین ساده یا توهین مشدد رخ دهد.
توهین بسته به آنکه مفهوم ناموسی داشته باشد یا نه و یا اینکه نسبت دادن صفت یا عمل ناشایست به طرف باشد یا نسبت دادن جرم می تواند مصداق جرم دیگری مثل قذف یا افتراء باشد بنابراین مضمون آن ممکن است عمل را از عنوان مجرمانه توهین خارج سازد.
توهین مطابق ماده 104 قانون اخیرالذکر جرم قابل گذشت است و با گذشت شاکی تعقیب جرم متوقف میشود.
فحاشی و توهین را شاید در عرف بتوان با مسامحه مترادف دانست اما در عالم حقوق از باب ضرورت تفسیر عرفی قوانین کیفری ضرورتاً منشا توهین فقط فحاشی نیست.مثلا واژه ی بی هویت یا بی اصل و نسب یا بی خانواده شاید فحش نباشد ولی توهین هست!وکیل توهین می تواند شما را در این مسائل راهنمایی کند.

 

جهت مطالعه در مورد جرم سب النبی کلیک نمایید

 

مزایای طرح شکایت کیفری توهین یا افترا توسط وکیل دادگستری

مدت زمان اثبات جرم توهین و افترا کمتر می باشد. نیازی به حضور شاکی در دادگاه نخواهد بود. وکیل می تواند بعد از محکوم شدن فرد توهین کننده و یا مفتری، اقدام به اجرای مجازات ایشان کند. وکیل می تواند رضایت و یا عدم رضایت شاکی را اعلام نماید و نیازی به حضور شاکی برای اعلام رضایت نخواهد بود.

طرح شکایت در پرونده توهین و افترا توسط وکیل دادگستری

شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور کیفری دارید.پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید. در این مرحله وکیل با تنظیم شکوائیه مراحل قانونی اثبات جرم توهین و افترا را پیگیری می کند.

 

جهت مطالعه تفاوت جرم توهین با جرم افترا کلیک نمایید

وکیل پرونده جرایم رایانه ای

فناوری های نوین شامل رایانه، اینترنت، گوشی های هوشمند تلفن همراه، بلاک چین و…نقش اساسی در بسیاری از زمینه ها یافته اند. در گذشته کمتر کسی فکر می کرد که غالب جرائم در عرصه رایانه یا فضای مجازی  صورت بگیرد اما در یک دهه گذشته اکثر مردم به نحوی با این دسته از جرائم آشنایی پیدا کرده اند حال چه به صورت مستقیم چه غیر مستقیم درگیر جرائمی با عنوان رایانه ای یا سایبری شده اند با توجه به اینکه این جرائم در فضای مجازی یا اینترنت صورت می گیرد به جرائم سایبری نیز معروف شده اند.

 

برای مطالعه قانون آیین دادرسی جرایم رایانه ای کلیک نمایید

 

هرچند که جرائمی از قبیل جعل و کلاهبرداری و یا سرقت رایانه ای قابل بررسی با عمومات قانون مجازات اسلامی است ولی جرایمی مانند دسترسی غیر مجاز ، استفاده از پهنای باند بین المللی و … زوایای فنی پیچیده ای دارد که یک تخصص و درک مفاهیم و جرایم آن نیاز به سالها تجربه و فعالیت عملی در این حوزه دارد موسسه ی حقوقی صلح آفرین پارس شما عزیزان را در این مسیر حقوقی راهنمایی  می کند. قانون جرایم رایانه ای یکی از مهم ترین قوانین در حوزه فضای مجازی است در سال 1388و متعاقبا قانون دادرسی الکترونیکی در سال 1393تصویب شد.

 

جرایم رایانه ای عبارتند از:

1.جعل رایانه ای و استفاده از داده ها ی مجعول

2.شنود غیر مجاز

3.دسترسی غیر مجاز

4.جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

5.تخریب و اخلال در داده ها ی رایانه ای و مخابراتی

6.کلاهبرداری رایانه ای

7.سرقت رایانه ای

8.جاسوسی رایانه ای

9.هتک حیثیت، توهین و نشر آن از طریق رایانه و فضای مجازی

10.پول شویی

11.جرایم رایانه ای آینده تروریست رایانه ای

12.جرایم مربوط به کپی رایت

 

وکیل جرایم رایانه ای بیان  می دارد :در نظام حقوقی ما برای جرایم رایانه ای و سایبری قانون خاص جرایم رایانه ای به تصویب رسیده است و دادسرای این جرایم نیز در تهران تشکیل شده است ، به دلیل جدید بودن این جرایم و تغییرات روز به روز فناوری های رایانه ای شما می بایست به وکیلی مراجعه کنید که آشنایی کامل در این حوزه را داشته باشد و به اصطلاح وکیل جرایم رایانه ای باشد. موسسه حقوقی آفرین پارس با حضور وکلای با تجربه و با سابقه شما را در این زمینه یاری  می کند.

 

وکیل پرونده کیفری جرم تفخیذ

رابطه جنسی میان زوجین علاوه بر اینکه فواید زیادی برای بدن آن ها به همراه می آورد بلکه باعث بارور شدن و فرزند آوری و همچنین نزدیک‌‌ تر شدن ارتباط میان زن و مرد می شود. اما در بعضی اوقات دو همجنس مرتکب این عمل می شوند که از دیدگاه قانون جرم بوده و حدودی برای آن‌ تعیین گردیده است. تفخیذ به برقراری یک‌ نوع رابطه جنسی حرام گفته می شود که قانون گذار آن ‌را منع نموده است و چنانچه فردی مرتکب آن شود مجازات خواهد شد.

واژه تفخیذ یعنی اینکه مردی آلت تناسلی اش را بین ران های دیگری بمالد در قانون مجازات معنای تفخیذ صرفا رابطه مرد با مرد می باشد. این جرم از جرائم جنسی می باشد که در شرع مقدس اسلام و در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است.

قانون‌گذار در ماده ۲۳۵ قانون مجازات اسلامی در بحث جرائم حدی در تعریف این جرم بیان می دارد:

 

«تفخیذ عبارت از قرار دادن اندام تناسلی مرد بین ران ها یا نشیمنگاه انسان مذکر است».

 

برای مطالعه در مورد جرم مساحقه کلیک کنید

مجازات جرم تفخیذ:

وکیل دادگستری جرم تفخیذ می گوید: مجازات جرم قبیح تفخیذ صد ضربه شلاق می باشد که در خصوص فاعل و مفعول اجرا خواهد گردید. مجازات این جرم از نوع حدی بوده و امکان اینکه‌ در مجازات تخفیف داده شود و یا مجازات تغییر کند وجود نخواهد داشت. نکته حائز اهمیت این است برای تکرار جرم تفخیذ مجازات سخت تری تعیین شده است، چنانچه افراد سه یا چهار بار مرتکب این جرم شوند و هر بار نیز مجازات در خصوص آن ها اعمال شده باشد اگر بازهم این جرم را تکرار کنند مجازات آن ها اعدام خواهد بود. عده ای نیز معتقدند که در صورتی که مردی متاهل یا در اصطلاح فقهی محصن باشد ، مجازات او سنگسار و در غیر این صورت مجازات او حدی است.

 

وکیل جرم تفخیذ می گوید:

اگر عمل تفخیذ بین مرد با زن انجام شود، در این حالت از نظر مجازات شبیه مجازات تفخیذ بین مرد با مرد نخواهد بود؛ بلکه مشمول مجازات تعزیری خواهد بود؛ یعنی مجازات آن باید کمتر از مجازات حدّی ( زنا ) باشد که تعیین میزان آن بر عهده قاضی می باشد.

همچنین گاهی اوقات ممکن است رابطه بین دو مرد، از تفخیذ هم کمتر باید، یعنی ممکن است به اندازه لمس کردن و بوسیدن و… باشد، در این حالت نیز این اعمال مشمول مجازات تعزیری خواهد بود.

نکته دیگری که با توجه به قانون مجازات اسلامی مشخص می شود این است که در ماده ۲۳۷، همجنسگرایی در غیر از موارد لواط و تفخیذ نیز جرم انگاری انجام شده است و مجازات تعزیری برای آن در نظر گرفته شده است به این صورت که در ماده ۲۳۷ آمده است: همجنسگرایی انسان مذکر در غیر از موارد لواط و تفخیذ مانند تقبیل (بوسیدن) و ملامسه (لمس کردن) از روی شهوت، موجب ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری درجه شش را به عنوان مجازات خواهد داشت و در تبصره اول این ماده آمده است که این حکم در مورد انسان مونث نیز جاری است.

و در تبصره دو آمده است که حکم این ماده شامل مواردی که بر اساس شرع مستوجب حد است، نمی شود.بنابراین امکان اینکه جز جرایم تعزیری قرار بگیرد نیز وجود دارد. وکیل موسسه ی حقوقی صلح آفرین پارس شما را در این گونه مسائل حقوقی راهنمایی می کند و بهترین شیوه را به شما معرفی خواهد کرد.

 

نحوه اثبات جرم تفخیذ را مطالعه کنید

 

آیا امکان تخفیف و تعلیق و تغییر در مجازات  جرم تفخیذ وجود دارد؟

 

شما می توانید برای پرونده های کیفری خود با موضوع جرم تفخیذ از دانش حقوقی وکیل پایه یک دادگستری موسسه حقوقی صلح آفرین پارس بهره مند شوید

 

وکیل دادگستری پرونده کیفری جرم زنا

جرم زنا، از زیرمجموعه های پرونده های کیفری تحت عنوان رابطه نامشروع یا روابط نامشروع می باشد. وکیل دعاوی کیفری که وکیل رابطه نامشروع و زنا نیز می باشد به بیان ساده تعریف می دارد: به آمیزش جنسی میان زن و مرد که خارج از محدوده قوانین و شرع اسلام باشد، زنا گفته می شود. چنانچه علقه زوجیت برقرار نباشد، فعل طرفین حرام بوده و مطابق قانون، جرم محسوب شده و موجب مجازات طرفین می باشد.

هرگاه طرفین یا یکی از ان ها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی شود و در حسب مورد به اقدامات تامینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می گردد.

 

تفاوت جرم زنا با رابطه نامشروع چیست؟

 

 

 اثبات جرم زنا و مجازات آن

وکیل جرم زنا بیان می کند که دو راه اصلی برای اثبات جرم زنا عبارت است از اثبات با اقرار خود فرد و اثبات با شهادت چهار نفر.

در مورد اثبات با اقرار خود شخص، علاوه بر شرایط عمومی ( بلوغ ، عقل ، اختیار و آزاد بودن خود فرد ) لازم است تا چهار بار اقرار در نزد قاضی ( و نه مثلا پلیس یا هر فرد دیگری ) صورت بگیرد.

راه دوم اثبات جرم زنا و مجازات آن ، شهادت چهار نفر شاهد مرد عادل به دیدن عمل است ، و اگر سه مرد و دو زن عادل هم شهادت دهند کافی است و جرم ثابت می‌ شود. از طریق اغفال دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگر موجب تسلیم شدن او شود نیز همین حکم جاری است.

 

مجازات تجاوز به دختر در قانون مجازات اسلامی

وکیل جرم زنا می گوید: در بسیاری از موارد در پرونده کیفری تجاوز، قربانی، دختر باکره می باشد که در این خصوص قانون قائل به تفکیک شده و مجازات بیشتری را برای زانی در نظر گرفته است: اگر مردی به دختر باکره تجاوز نماید، و زنای به عنف وی در محکمه اثبات شود، علاوه بر مجازات اعدام که بر وی بار می شود، ( مرد ) به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می گردد. چنانچه بزه دیده ( زن ) باکره نباشد، مجازات زانی (مرد) علاوه بر اعدام، به پرداخت مهرالمثل نیز محکوم می شود.

با استناد به ماده ٢٣١ قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد: (( در موارد زنای به عنف و در حکم آن، در صورتی که زن باکره باشد مرتکب علاوه بر مجازات مقرر به پرداخت ارش البکاره و مهرالمثل نیز محکوم می شود و در صورتی که باکره نباشد، فقط به مجازات و پرداخت مهرالمثل محکوم می گردد )).

 

وکیل پرونده کیفری جرم لواط

وکیل جرم لواط می گوید :

اگر این انسان مذکر(( مرد-پسر )) آلت تناسلی را تا ختنه گاه آن در دُبُر (( پشت-باسن )) انسان مذکر دیگری فرو کند به آن لواط می گویند که بسته به شرایط آن مجازات های مختلفی از قبیل اعدام یا شلاق حدی دارد.

تعریف قانونی لواط در ماده ۲۳۳ قانون مجازات اسلامی آمده است. به هر عمل شنیعی بین دو فرد مذکر لواط گفته می شود در حالی که از لحاظ قانونی شرط اصلی وقوع لواط داخل شدن ختنه گاه به پشت فرد مذکر دیگر است.

 

این رابطه می تواند با رضایت طرفین انجام بگیرد یا به عنف و اکراه از سوی یک طرف و عدم رضایت طرف مقابل انجام بگیرد یعنی به این صورت که یک مرد یا پسر به مرد یا پسر دیگر تجاوز کند.

 

تفاوت جرم لواط و همجنسگرایی:

جرم لواط در زمره مجازات حدود می باشد و شارع مقدس موجب، نوع مجازات و میزان آن را بصورت قطعی بیان نموده است . اما جرم همجنس‌ گرایی جرمی است که در گروه مجازات تعزیری قرار میگیرد . بنابراین لواط با همجنس‌ گرایی در دو گروه قرار می گیرد. جرم لواط و جرم همجنس‌ گرایی از لحاظ ماهیت با یکدیگر تفاوت دارند. لواط به معنای داخل شدن اندام تناسلی مرد در دبر انسان مذکر است ولی همجنس‌ گرایی به معنای این است که انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ از قبیل تقبیل و ملامسه با انسان مذکر دیگر از روی شهوت انجام دهد.

ازجمله پرونده هایی که در موسسه حقوقی صلح آفرین پارس  به صورت تخصصی صورت می پذیرد پرونده های تجاوز و لواط می باشد که متاسفانه به دلیل آمار بالای آن درگیری زیادی را برای دستگاه قضا ایجاد نموده است . که ابتدا از هر اقدامی توسط وکلای موسسه حقوقی صلح آفرین پارس بررسی و با جدیت و قدرت توسط تیمی با پشتکار قوی در کنار موکل برای آرامش خاطر دفاع می نماید.

 

راه های اثبات لواط چیست (لطفا کلیک نمایید)

 

 

مجازات جرم لواط در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392

وکیل جرم لواط بیان می کند: مترکب جرم لواط مطابق مواد قانونی ذیل از قانون مجازات محکوم:

ماده ۲۳۳- لواط عبارت از دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه‌گاه در دبر انسان مذکر است.

ماده ۲۳۴ – حد لواط برای فاعل، درصورت عنف، اکراه یا دارا بودن شرایط احصان، اعدام و در غیر این صورت صد ضربه شلاق است. حد لواط برای مفعول در هر صورت (وجود یا عدم احصان) اعدام است.

تبصره ١- در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.

تبصره- دخول کمتر از ختنه‌گاه در حکم تفخیذ است.

ماده ۲۳۶- در تفخیذ، حد فاعل و مفعول صد ضربه شلاق است و از این جهت فرقی میان محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست.

تبصره- در صورتی که فاعل غیر مسلمان و مفعول، مسلمان باشد، حد فاعل اعدام است.

ماده ۲۳۷- همجنسگرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ از قبیل تقبیل و ملامسه از روی شهوت، موجب سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش است.

تبصره ۱- حکم این ماده در مورد انسان مؤنث نیز جاری است.

تبصره ۲- حکم این ماده شامل مواردی که شرعاً مستوجب حد است، نمی گردد.

اخذ وکیل و دریافت مشاوره حقوقی تخصصی در مورد جرم لواط و تفخیذ برای مرتکبین و متهمین به این جرم بسیار مهم است چرا که مجازات مقرر برای این جرم بسیار سنگین است و در صورت اثبات و وجود شرایط، مجازات اعدام در انتظار افراد است.بنابراین  مشاوره شما  با یک وکیل خوب پیشنهاد می شود .موسسه ی حقوقی صلح آفرین پارس وکلای با تجربه بالایی را به شما معرفی خواهد کرد.

وکلای موسسه ی حقوقی صلح آفرین میگوید که طبق قاعده ی توبه در فقه و همچنین قانون مجازات اسلامی کسی که مرتکب لواط شده است اگر قبل از شهادت شهود توبه کند حد بر او ساقط می گردد اما اگر بعد از آن توبه کند ساقط نمی شود.

وکیل جرم لواط می گوید: اگر اثبات جرم مذکور طبق اقرار خود شخص باشد و بعد از اقرار توبه کند حاکم شرع بین بخشش یا جاری کردن حد بر او مختار است.

 

                           برای دیدن مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم لواط کلیک نمایید

 

وکیل پرونده کیفری جرم خیانت در امانت

تعریف جرم خیانت در امانت

خیانت در امانت مربوط به حقوق جزا و مختص دعاوی کیفری است.خیانت در امانت یک جرم است که بر قانون مجازات تعیین شده .زمانی که فرد امین بر خلاف ذات امانت اقدام به انجام عملی کند که موجب ایراد و ورود ضرر به مالک می گردد جرم خیانت در امانت محقق شده و مرتکب به مجازات مقرر محکوم می گردد.

خیانت به معنای پیمان‌شکنی، نقض عهد، بی‌وفایی و رعایت نکردن امانت داری است و امانت در اصطلاح عبارت از مالی است که به وسیله یکی از عقود امانی یا به حکم قانون نزد شخصی باشد. جرم خیانت در امانت در زمره جرایم مقید است و رفتار مرتکب، منتهی به نتیجه خاصی می‌شود. بدین ترتیب ورود ضرر به مالک یا متصرف، بر اثر فعل مرتکب، لازمه تحقق خیانت در امانت است. در جرم خیانت در امانت، فقط ورود ضرر به مالک یا متصرف شرط است، حتی اگر خود خائن از مال منتفع نشده باشد.وکیل خیانت در امانت در خصوص عناصر این جرم توضیح می دهد.

 

عناصر تشکیل دهنده جرم خیانت در امانت را بدانیم

 

 

جرم خیانت در امانت وجه نقد

وکیل خیانت در امانت در این مسئله بیان می کند که بحث امکان یا عدم امکان تحقق خیانت در امانت نسبت به وجه نقد اعم از ارز داخلی یا خارجی همیشه مطرح بوده است،به نظر می رسد میبایست خیانت در امانت نسبت به وجه نقد امکانپذیر باشد لیکن اکثریت محاکم معتقد می باشند که ارزش وجوه اعتباری بوده و به دلیل قرار گرفتن بر ضمه امین یک نوع تعهد به تعیین مصداق و پرداخت است و اموال مادی محسوسی موضوع تعهد امین نیست و از این جهت امکان تحقق خیانت در امانت نسبت به وجوه وجود ندارد.

 

 

آیا امکان تعلیق مجازات خیانت در امانت وجود دارد؟

 

 

طرح شکایت از خیانت در امانت

وکیل خیانت در امانت در این مورد میگوید که برای طرح این دعوا باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و شکایت‌نامه را تنظیم کرد. کارشناسان این دفاتر آن را بررسی و در صورتی که بدون ایراد حقوقی تشخیص دهند آن را در سامانه دادگستری ثبت می‌ کنند. پس از آن، شکایت به یکی از شعب دادسرای صالح ارجاع می‌شود. معمولا دادسرا پرونده را برای تحقیق بیشتر به کلانتری محل وقوع جرم ارجاع می‌دهد هر چند در این باره الزامی ندارد.

اگر دادسرا جرم خیانت در امانت را محرز بداند با صدور قرار جلب به دادرسی، آن را به دادگاه کیفری ۲ برای محاکمه‌ی متهم ارجاع می‌دهد و اگر نظر دادسرا بر بی‌گناهی متهم بود، قرار منع تعقیب صادر می کند.البته این قرار قابل اعتراض است، اعتراض شاکی به قرار منع تعقیب به دادگاه کیفری که صلاحیت رسیدگی به اتهام را دارد ارسال خواهد شد و این دادگاه به اعتراض رسیدگی خواهد کرد اما این اعتراض باید در همان شعبه رسیدگی کننده در دادسرا ثبت شود.

جهت رفع و رجوع مشکلات این چنینی حتما با وکیل خیانت در امانت در موسسه صلح آفرین پارس تماس بگیرید.
موسسه حقوقی صلح آفرین پارس گروهی متشکل از کارشناسان ارشد حقوق جزا و متخصصین جرم شناسی است که با توجه به سوابق، تجربیات و فعالیت های قضایی بطور انحصاری در زمینه دعاوی کیفری و امور جزایی فعالیت می نمایند.
انگیزه یاین موسسه پیشگیری از جرم، استیفای حقوق تضییع شده و ارتقاء سطح دانش حقوقی در ارتباط با چالش هایی است که در قانون مجازات وجود دارد.

 

هزینه رسیدگی به جرم خیانت‌در امانت

هزینه رسیدگی به جرم خیانت در امانت در دعاوی کیفری به دو دسته تقسیم می شود :
الف ) دعاوی مربوط به چک بلامحل
ب ) سایر دعاوی کیفری به جز چک بلامحل .
هزینه رسیدگی دعوای مربوط به چک بلامحل با توجه به مبلغ چک متغیر خواهد بود. هزینه رسیدگی به سایر دعاوی کیفری ، با توجه به این که گفتیم شاکی برای رد مال خیانت در امانت ، نیاز به ارائه دادخواست حقوقی دارد ، اگر مبلغ مال یا چک بلامحل تا چند میلیون تومان باشد و شاکی خواهان پس گرفتن آن باشد ، باید در شورای حل اختلاف طرح دعوا کند و این طرح دعوا در شورای حل اختلاف رایگان نخواهد بود .همچنین هزینه رسیدگی دعاوی مالی در شورای حل اختلاف، معادل ۵ درصد هزینه دادرسی در محاکم دادگستری است و در دعاوی کیفری و غیرمالی ، معادل هزینه دادرسی در محاکم دادگستری است .یک وکیل خیانت در امانت کلیه مسیر حقوقی خیانت در امانت را در خدمت شما میگذارد و شما را در این مسیر هدایت می کند.

 

 

وکیل پرونده کیفری سرقت

تعریف جرم سرقت :

سرقت در لغت به معنای ربودن عین مال منقول متعلق به غیر البته بدون اجازه مالک .همانطور که مشاهده کردید سرقت در اموال غیر منقول صادق  نمی باشد و مورد سرقت باید منقول باشد .سارق باید عمل سرقت را عالمانه و عامدانه انجام دهد .سرقت جز مهم ترین و بزرگترین جرم ها شناخته میشود و جزء جرم های علیه اموال و مالکیت اشخاص است

وکیل سرقت شخصی است که به موارد پرونده های مربوط به سرقت رسیدگی میکند که دارای توانایی و اطلاعات کاملی باشد و بتواند پرونده ها را به خوبی بررسی کند بنابراین وکیل سرقت باید تجربه ی کافی در پرونده های مربوط به سرقت و همچنین آشنایی با رویه های قضایی مربوط به سرقت را داشته باشد .

 

 

عنصر تشکیل دهنده جرم سرقت

 

انواع سرقت :

سرقت با توجه به نوع مجازات و ماهیت به دو نوع حدی و تعزیری تقسیم بندی شده

 

شرایط سرقت حدی در قانون مجازات اسلامی

1 -شی مسروق باید شرعا مالیت داشته باشد.

2- مال مسروق در حرز باشد. حرز یعنی مکان مناسبی که عرفا مال در آن از دستبرد محفوظ است

3.سارق هتک حرز کند هتک حرز یعنی از بین بردن محل نگهداری مال

4- سارق مال را از حرز خارج کند.

5- هتک حرز و سرقت مخفیانه باشد.

6- سارق پدر یا جد پدری صاحب مال نباشد.

7- ارزش مال مسروق در زمان خارج کردن از حرز معادل چهارونیم نخود طلای مسروق باشد.

8- مال مسروق از اموال دولتی یا عمومی نباشد.

9- سرقت در زمان قحطی صورت نگیرد.

10- صاحب مال از سارق نزد مراجع قضایی شکایت کند.

11- صاحب مال قبل از اثبات سرقت سارق را نبخشد.

12- مال مسروق قبل از اثبات جرم به ملکیت سارق در نیاید.

13- مال مسروق قبل از اثبات سرقت تحت ید مالک قرار نگیرد.

14- مال مسروق خودش یک مالی که سرقت یا غصب شده است نباشد.

 

سرقت تعزیری:

مقدار آن در قانون تعیین نشده و بتگی به نظر قاضی دارد . مجازات فرد سارق در سرقت تعزیری به این صورت است: حبس از 3 ماه و 1 روز تا 2 سال به همراه 74 ضربه شلاق

به طور کلی علاوه بر سرقت حدی و تعزیری انواع دیگه ای از سرقت وجود دارد از جمله سرقت اینترنتی –سرقت مسلحانه –سرقت در روز یا شب – سرقت ساده و سرقت مشدده تقسیم میشود.

در تمامی موارد مربوط به سرقت، سارق (فردی که مالی را دزدیده است) باید مالی را که دزدیده است را به صاحب اصلی آن برگرداند و در صورتیکه اصل مال موجود نباشد باید قیمت آن را پرداخت کند و قیمت مال دزدیده شده بر اساس قیمت روز  است. سارقان در سرقت اموال دیگران انگیزه های مختلفی دارند، انگیزه برخی از سارقان، فروش مال دزدی شده و بدست آوردن پول است.

نکته و توصیه مسائل کیفری احتیاج به شناخت جرایم دارد و سرقت هم موضوع تخصصی است که باید آن ها را از جرایم دیگر مالی متمایز کرد و بعد شکایت خودتون رو مطرح کنید در غیر این صورت اگر شما با نا آگاهی کسی را متهم به سرقت کنید ولی در واقع و طبق قانون عمل سرقت متوجه شخص نباشد و عنوان اتهامی دیگری داشته باشد.

علاوه بر طولانی شدن روند رسیدگی شما  ممکن است البته  اگر دلایل ناکافی برای اتهام باشد طرف مقابل هم شکایت اعاده حیثیت خود را مطرح نماید پس توصیه می شود به این با یک وکیل سرقت در تهران مشاوره داشته باشید تا بهتر پرونده شما دنبال شود.

موسسه صلح آفرین پارس شما را در این مسیر حقوقی هدایت و روشن میسازد .وکیل سرقت در موسسه صلح آفرین پارس  با طرح شکایت در دادسرا و تشخیص نوع جرم و پیدا کردن مستند قانونی آن با پیدایش ارکان تشکیل دهنده جرم و بررسی و جمع کردن ادله وقوع جرم در دادگاه صالح موضوع برای جرم سرقت طرف مقابل در دادسرا را محرز می کند و از دادسرا قرار جلب به دادرسی برای رفتن به صدور حکم در دادگاه را فراهم می کند و به عنوان تضمین حضور متهم درخواست تامین زیان مالی از محل اموال او یا با بازداشت موقت را می نماید.

موسسه صلح آفرین پارس با حضور وکلای با تجربه در جهت رسیدگی به مسیر حقوقی  آمادگی خود را به شما اعلام می کند.

 

 

وکیل پرونده کیفری جرم رشا و ارتشا

وکیل رشوه , وکیل متخصص در امور رشوه

جرم رشوه از آن دسته از جرائم می باشد که هر ۲ طرف مرتکب جرم شده اند به بیان ساده تر در جرائمی مثل سرقت یک طرف مرتکب جرم است و طرف دیگر قربانی جرم ؛ اما در جرم ارتشا ( رشوه ) هر دو طرف مرتکب جرم هستند .

جرم ارتشا با آنکه مربوط به مال می شود اما در دسته جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی قرار دارد چرا که با وقوع آن سلامت روانی جامعه و اعتماد شهروندان نسبت به ماموران دولتی خدشه دار می گردد؛ به همین علت حساسیت در رسیدگی به این جرم بسیار زیاد است ؛ بنابراین در این دست از پرونده ها پیشنهاد می گردد اشخاص از تخصص و مهارت وکیل کیفری بهره مند گردند(وکیل جرم رشا و ارتشا)
برخی از وکلای متبحر رشا و ارتشا (رشوه) جهت ارائه خدمات وکالتی و مشاوره حقوقی در تهران در موسسه حقوقی صلح آفرین حضور دارند. در موسسه حقوقی صلح آفرین این امکان فراهم شده تا چنانچه در جستجوی وکیل رشا و ارتشا (رشوه) هستید، بتوانید اطلاعات تماس وکلای متخصص رشا و ارتشا (رشوه) در موسسه صلح آفرین را ملاحظه نموده و برای اعطای وکالت به موسسه صلح آفرین مراجعه فرمایید.

 

مجازات جرم رشا و ارتشا

به موجب ماده 3 قانون تشدید مامور و مستخدم دولتی که رشوه دریافت می کند (مجازات ارتشا) بسته به این که میزان رشوه دریافتی او چقدر بوده و چه جایگاهی در رده سازمانی داشته است مجازات می شود که میزان مجازات آن بسته به هر مورد متفاوت است و شخص رشوه گیرنده حسب مورد به حبس از یک سال تا ده سال و انفصال موقت یا دائم و جزای نقدی یا شلاق محکوم خواهد شد. البته باتوجه به این که میزان مجازات در هر مورد متفاوت است می بایست در هر مورد بررسی گردد.

مجازات رشوه دهنده (مجازات رشا) نیز ضبط مال به نفع دولت، حبس از 6 ماه تا 3 سال و یا تا 74 ضربه شلاق می باشد و اگر راشی امتیازی از این طریق بدست آورده باشد نیز لغو خواهد شد. مگر اینکه شخص در شرایط اضطرار باشد و یا برای حفظ حقوق خود ناچار بوده که رشوه دهد در چنین حالتی از مجازات حبس معاف خواهد شد و مالی که رشوه داده است نیز به او باز می گردد و اگر قبل از اینکه جرم کشف شود ماموران را از ارتکاب این جرم آگاه نماید نیز از حبس معاف خواهد شد.

 

راه های اثبات جرم رشا و ارتشا

 

وکیل متخصص رشوه

همانطور که می توان از این مقاله و مقالات مرتبط به این جرم ، در قسمت های دیگر سایت استدلال نمود؛ جرم رشا و ارتشا از جمله جرائمی می باشد که از ابتدای امر تا پایان دادرسی نیاز به همراهی وکیل مجرب در امر رشوه را دارد.
در صورت لزوم می توانید وکلا پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس حاصل نموده و از مشاوره حقوقی لازمه بهره مند گردید.

 

وکیل پرونده کیفری جرم شرب خمر

شرب خمر چیست؟

شرب خمر از دو واژه (شرب) به معنای نوشیدن و (خمر) به معنای مایع مست کننده تشکیل شده است که هر دو لغت عربی بوده و به همین صورت نیز در قرآن مجید به کار رفته اندچون شرب خمر  ظاهرا کار عقلایی نبوده و می توان آن را به تمامی اعمالی گسترش داد که منجر به زائل شدن عقل می گردد, به همین علت قانون مجازات اسلامی از این موارد به عنوان مسکرات نام برده است و آن را شامل تمامی موارد استعمال موادی می داند که حالت مست کنندگی را در انسان ایجاد می کنند که اعم از خوردن، نوشیدن، تزریق،  و امثال آن هاست.

حرمت شرعی شرب خمر سبب جرم‌انگاری این عمل در قوانین جزایی ما شده است

ریشه این ممنوعیت نیز به این موضوع مربوط می‌شود که مسکرات بر هوشیاری و عقل انسان اثر می‌گذارد و انسان را در وضعیتی قرار می‌دهد که وقوع هر جرمی از وی محتمل است.

بنابراین شرب خمر علاوه بر اینکه جرم است، می تواند زمینه وقوع جرایم دیگری را نیز به وجود بیاورد.

جرم شرب خمر، یک جرم حدی است؛ به این معنا که شرایط و کیفیات این جرم و مجازات آن در شرع بیان شده و قانون گذار نیز این جرم و مجازات آن را از همین شرایط شرعی اقتباس کرده است.

 

بهترین وکیل مدافع جرایم شرب خمر تهران

قبول وکالت در پرونده های مشروبات الکلی تهران مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری توسط وکلای متخصص امکان پذیر است (موسسه حقوقی صلح آفرین پارس)

 

مجازات شرب خمر:

در قوانین جدید، در قانون مجازات اسلامی 1392 قسمت حدود؛ مواد 264 و 265 و 266 و نیز در ماده 701 و 704 از کتاب پنجم 266 تعزیرات و مجازات های بازدارنده مصوب 1375 را به مجازات و تنبیه مصرف کنندگان مشروبات الکلی اختصاص داده است آنچنان که ماده 264 قانون اخیرالذکر مصرف مسکر از قبیل خوردن ، تزریق و تدخین چه کم و چه زیاد یا مایع، مست کند یا نکند، خالص باشد یا مخلوط به گونه ای که آنرا از مسکر بودن خارج نکند موجب حد است.

در تبصره: خوردن آبجو (فقاع) را نیز اگر مستی هم نیاورد موجب حد می داند و در ماده 265 حد مصرف مسکرات را 80 ضربه تازیانه تعیین می نماید.

وکیل پایه یک دادگستری بیان می دارد :در ماده 701 استعمال مشروبات در اماکن و معابر را اگر با تجاهر و علنی باشد را علاوه بر اجرای حد شرعی شرب خمر به حبس از 2 ماه تا 6 ماه حبس تعزیری تعیین نموده است و در ماده 704 تأسیس مکان هایی برای مصرف مشروبات الکلی و دعوت مردم به آن مکان 3 ماه تا 2 سال حبس و 74 ضربه شلاق یا از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا 12 میلیون ریال جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم می نماید و اگر هر دو مورد را مرتکب شود (یعنی هم مکان تأسیس نماید و هم مردم را دعوت به آن مکان جهت مصرف مشروبات نماید) به حداکثر مجازات محکوم میشود   در این خصوص به آیاتی از قرآن کریم اشاره شده که علت اصلی این حرمت را آسیب رسانیدن به بدن انسان عنوان نموده است و در ادامه انسان را از آُیب به خود منع نموده .

همان طور که می دانیم جرائم از لحاظ شرع و قانون مجازات داخلی به دو بخش جرائم الهی و جرائم تعزیراتی تقسیم بندی می شود ، جرائم الهی جرائمی است که میزان مجازات آن در شرع اسلام معین گردیده است به عنوان مثال شرب خمر یا مصرف نوشیدنی الکلی ، به این دسته از جرائم حدود می گویند در قانون مجازات جدید مصوب سال 1392 از ماده 264 لغایت 266 به شرب خمر و مجازات آن اختصاص داده شده است در این مقاله وکیل شرب خمر راهکارهای قانونی در جهت دفاع از خود را بیان می نماید.

 

نکاتی در رابطه با شرب خمر

نوع و میزان مجازات شرب خمر در اسلام به وضوح مشخص شده است

آب جو نیز در حکم شراب قرار دارد حتی اگر مست کننده نباشد و خوردن آن به موجب حد به شمار می آید.

نوشیدن آب انگوری که به جوش آمده باشد و یا از طریق آفتاب یا آتش جوشیده شود حرام است ولی موجب حد نیست.

در رابطه با تزریق مسکر میان فقها اختلاف نظر وجود دارد که برخی تنها خوردن آن را موجب حد می دانند و معتقدند تزریق آن موجب حد نمی شود.

در صورتی که فرد شراب خورده نسبت به جهل موضوع یا حکم مدعی باشد و متحمل بر صحت دعوا باشد به حد محکوم نخواهد شد.

فردی که مضطر شده باشد و به منظور درمان بیماری و یا نجات از مرگ شراب بنوشد محکوم به حد نمی شود.

بر اساس قانون مجازات اسلامی حد شرب خمر برای زن و مرد هشتاد ضربه شلاق می باشد.

در صورتی که فرد شراب خورده پیش از شهادت توبه کند حد از وی ساقط می گردد، اما اگر پس از شهادت توبه کند حد از او

ساقط نمی شود.

اگر فرد پس از اقرار به شرب خمر توبه نماید قاضی می تواند برای او از ولی امر درخواست عفو یا جاری نمودن حد کند.

البته در این میان وکیل شرب خمر نیز می تواند با ارائه ادله ای محکم برای متهم تقاضای عفو کند.

چنانچه فردی چندین بار شراب بنوشد و حد برای وی جاری نگردد برای همه آن ها تنها یک بار حد جاری می شود.

براساس قانون مجازات اسلامی اگر فردی چندین بار شرب خمر کند و پس از هر بار حد بر وی جاری گردد برای بار سوم به مجازات کشتن محکوم می شود که در چنین شرایطی تلاش های وکیل مجرب شرب خمر نیز تاثیری نخواهد داشت.

براساس قانون مجازات اسلامی در ایران نگهداری و خرید مشروبات الکلی نیز جرم سنگینی محسوب می شود که براساس آن متهم به ۷۴ ضربه تازیانه و یا سه تا شش ماه حبس محکوم می گردد.

نگهداری و حمل مشروبات الکلی از جانب افراد غیر مسلمان در صورتی که علنی نباشد جرم ندارد .

بهترین روش برای اینکه راحتتر بتوانید با مسائلی که مربوط به شرب خمر و مجازات آن است روبرو شوید صرفا انتخاب یک وکیل خوب شرب خمر میباشد که شما را براحتی با اینگونه مسائل آشنا کند و از مسیر گمراه کننده شما را به مسیر درست و صحیح هدایت کند. موسسه صلح آفرین پارس در مسیر حقوقی همیشه کنار شماست.

 

وکیل پرونده کیفری جرم کلاهبرداری

بهترین وکیل کلاهبرداری

برای این که بدانیم وکیل کلاهبرداری در چه زمینه ای تخصص دارد باید در مورد جرم کلاهبرداری توضیح بدهیم. این جرم تعریف مشخصی در قانون دارد و برای آن مجازات هایی نیز در نظر گرفته شده است. در تعریف قانونی کلاهبرداری آمده است که هر گاه فرد یا افرادی بخواهند به کمک وسایل متقلبانه موجب فریب دادن مردم بشوند و مال دیگری را ببرند؛ کلاهبرداری کرده اند. توجه به این نکته ضروری است که کلاهبرداری با سرقت تفاوت قابل توجه ای دارد.

در سرقت، بدون اطلاع فرد، مال او ربوده می شود. اما در کلاهبرداری مالک یا صاحب آن مال فریب می خورد. در خصوص کلاهبرداری باید گفت این جرم هم مرکب و هم مقید است. جرم های مقید جرم هایی هستند که در قانون شرط به وقوع پیوستن آن ها به وجود آمدن نتیجه خاصی می باشد. با آوردن مثالی می توان منظور از جرم مقید را مشخص کرد. به عنوان مثال در قانون نتیجه ایی که برای کلاهبرداری ذکر شده، ضرر کردن قربانی و کسب منفعت برای کلاهبردار می باشد. در صورتی که نتیجه حاصل شود می توان گفت جرم کلاهبرداری انجام شده است.

همچنین باید گفت کلاهبرداری جرم مرکب نیز می باشد. منظور از جرم مرکب، یعنی عملی تشکیل شده و ترکیب شده از چند عنصر مختلف که ممکن است هر یک به تنهایی از دید قانون جرم نباشند اما در کنار هم قرار گرفتن آن ها سبب می شود جرم رخ دهد. دو عنصر مرکب برای کلاهبرداری، وسایل متقلبانه و فریب می باشد. .

به عنوان مثال استفاده از چک هایی که پشتوانه ای ندارند و یا سند های ساختگی در واقع زیر مجموعه عنصر وسایل متقلبانه هستند. منظور از فریب نیز واضح است. فریب در واقع غفلت مالک یا صاحب مال می باشد.

 

انواع مختلف جرم کلاهبرداری

ممکن است در طول زمان با وجوه مختلفی از کلاهبرداری ها برخورد کرده باشید که در بعضی موارد فریب آن ها را می خورید و در برخی مواقع با هوشیاری نسبت به آن واکنش نشان می دهید. در ادامه به اشکال مختلف کلاهبرداری اشاره کرده ایم.

 

کلاهبرداری ساده:

راحت ترین راه کلاهبرداری است که می توانید در تمام جوامع این نوع را ببینید،در این کلاهبرداری لازم نیست تا اشخاص کارهای پیچیده ای انجام دهند بلکه صرفا با چرب زبانی و دادن وعده و وعیدهای فراوان اقدام به فریب دیگران و مال آنان می کنند

 

کلاهبرداری سازمان یافته:

در این نوع کلاهبرداری با ساز و کارهای پیچیده تری طرف هستید.در این نوع کلاهبرداری افراد شرکت هایی واقعی را ایجاد می کنند تا با فریفتن افراد اقدام به بردن اموال مردم کنند. معمولا در این کلاهبرداری ها با انتشار یک آگهی و یا اعلان عمومی و در دنیای امروزه با ارسال اس ام اس و یا در فضای مجازی محتواهایی همانند پیش فروش آپارتمان و اتومبیل یا برنده شدن در یک قرعه کشی بسیاری را فریب می دهند. در صورتی که قربانی این نوع کلاهبرداری های سازمان یافته قرار گرفتید می توانید از وکیل کلاهبرداری در جهت بازگرداندن حقوقتان کمک بگیرید

 

کلاهبرداری کارکنان دولت:

ردپای کارمندان دولت را می توانید در بسیاری از کلاهبرداری های سازمان یافته بیابید. چرا که برخی از امکاناتی که در کلاهبرداری های سازمان یافته در اختیار مجرمان قرار می گیرد تا حدی نیازمند مجوزهای خاصی است که معمولا از طریق کارمندان دولت به دست می آید

 

کلاهبرداری اینترنتی:

گرچه گسترش اینترنت و فضای مجازی تا حد زیادی ارتباطات را گسترش داده اما این فضا نیز از گزند کلاهبرداران در امان نبوده. هر روزه بسیاری از افراد به انواع روش ها از طریق اینترنت اقدام به فریب قربانیان می کنند. از بردن جایزه ها گرفته تا گرفتن اطلاعات کارت بانکی آن ها به شکل های مختلف

 

کلاهبرداری در ازدواج:

کلاهبرداری در ازدواج را تدلیس در ازدواج و یا فریب در ازدواج می نامند که صورت دیگری از کلاهبرداری است. کلاهبرداری ازدواج یکی از اموری است که به دلیل پیچیدگی آن نیازمند حضور وکیل کلاهبرداری است تا مشکلات موجود را موشکافی کند و قدمی صحیح در این راه بردارد

 

کلاهبرداری/افساد فی الارض

به موجب قانون تشدید مصوب مجمع تشخیص در صورتی که کلاهبرداری از طریق تشکیل و رهبری گروه مجرمانه انجام شود،مجازات آن از 15سال حبس تا حبس ابد خواهد بود مگر اینکه مشمول عنوان افساد فی الارض باشد که در اینصورت مجازات مفسد فی الارض را خواهد داشت.البته با اصلاحات قانون تعزیرات سال ۱۳۹۹کلیه حبس های ابد تعزیری به حبس درجه یک یعنی به بیش از ۲۵سال حبس تقلبی پیدا کرده اند.
این در حالی است که افساد فی الارض تعریف قانونی در قانون مجازات اسلامی جدید داشته و شمول ماده فوق به سختی توسط مقامات قضایی دادگستری پذیرفته باشد.

 

کلاهبرداری رایانه ای

به لحاظ قانونی هرکس با ارتکاب اعمالی از قبیل:واردن کردن،تغییر،محو یا ایجاد،متوقف یا مختل کردن داده ها یا سامانه رایانه ای متعلق به دیگری وجه یا مال یا منفعتی برای خود یا دیگری کسب کند کلاهبردار رایانه ای محسوب می گردد.
رسیدگی به جرم کلاهبرداری رایانه ای با توجه به مسلمات قانونی و رویه قضایی در صلاحیت مراجع قضایی محل استقرار سامانه یا داده های موضوع کلاهبرداری رایانه ای می باشد .
وکیل کلاهبرداری رایانه ای تخصص و تجربه کار در زمینه جرائم سایبری داشته و می تواند به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهد.

 

 

وکیل پرونده کیفری مواد مخدر

بهترین وکیل مواد مخدر فردی است که ضمن اشراف به کلیه قوانین مبارزه‌ با جرائم مواد مخدر، همچون قوانین مرتبط با مجازات حمل، قاچاق و مصرف مواد مخدر، در خصوص بررسی و پیدا کردن راه حل موثر جهت دفاع از متهم این گونه جرائم از تجربه بالایی برخوردار باشد و در نهایت این انتخاب شما است که بتوانید از دانش یک وکیل مجرب و متخصص بهره مند شوید زیرا شما با اعطای وکالت به وکیل متخصص در سرنوشت پرونده کیفری خود یا اطرافیانتان نقش مهمی را ایفا می‌نمایید. ولی اگر قادر به گرفتن وکیل دادگستری نمی‌باشید میتوانید برای تنظیم لایحه دفاعیه از انواع اتهامات مربوط به مواد مخدر مانند خرید و فروش و واردات و صادرات و ساخت و توزیع آنها با بهترین وکیل مواد مخدر در موسسه صلح آفرین پارس صحبت نمایید.

 

انواع افعال مجرمانه در خصوص مواد مخدر در قانون مبارزه با مواد مخدر:

تولید و ساخت مواد مخدر
نگهداری مواد مخدر
مخفی کردن مواد مخدر
ورود مواد مخدر به کشور
خروج مواد مخدر از کشور

شایان ذکر است مجازات مرتکب جرم مواد مخدر به تناسب میزان آن متفاوت است و همچنین افزایش مجازات آن جرم بستگی به مرتبه اول، دوم و سوم دارد.

 

چرا در دعاوی مربوط به مواد مخدر به وکیل نیاز داریم:

در جرائم مربوط به مواد مخدر شخص متهم به طور حتم مجازات می شود. اما باید با وجود یک وکیل مواد مخدر بتواند از حق و
حقوق خود در دادگاه و مراجع قضایی دفاع کند. برای اینکه وکیل بتواند به خوبی در دادگاه از موکل خود دفاع کند باید متهم تمامی شواهد و مدارک مربوطه را در اختیار وکیل خود قرار دهد و با ایمان به رازداری و امانت داری وکیل تمامی مواردی که میتواند مجازات او راتعیین یا کاهش دهد و با فرد در میان بگذارد

 

وکیل موادمخدر چگونه از موکل دفاع می نماید؟

وکیل مواد مخدر بیان میدارد: خوب است در ابتدا بدانید در عمل و در رویه محاکم دو نوع دفاع وجود دارد. نخست دفاع شفاهی که در روز جلسه رسیدگی دادگاه نزد قاضی شعبه ارائه میگردد. دوم، دفاع کتبی می باشد که در قالب تنظیم لایحه دفاعیه تقدیم دادگاه میگردد. هر دونوع دفاع نیاز به دانش و تخصص دارد. وکیل باید بتواند با ارائه دفاع شفاهی به نحو احسن ذهن مقام رسیدگی کننده را به واقع و حقیقت رهنمون سازد. همچنین وکیل مواد مخدر با تقدیم لایحه دفاعیه از موکل، نکات قانونی و ضروری را کتبا به محکمه ارائه نماید..

 

مزایای خدمات وکیل مواد مخدر در این مرکز برای متهمین شامل:

اثبات بی گناهی فرد متهمی که بدون سابقه می باشد
تخفیف مجازات
تلاش در کاهش مجازات حبس متهم
تلاش در تبدیل مجازات متهم به جزای نقدی
تلاش در اخذ حکم تعلیق مجازات و تعلیق اجرای حکم
تلاش در اثبات جرمی که مشمول مرور زمان شده است .
تبرئه متهم درکلیه مقاطع محاکم مانند دادگاه های بدوی
تبرئه متهم در مرحله تجدید نظر
تلاش برای قبولی در دیوان عالی کشور در مرحله اعاده دادرسی
تبرئه متهم در مرحله فرجام خواهی
اخذ حکم آزادی مشروط
عفو مقام رهبری
توجه داشته باشیدکه وکیل مواد مخدر در موسسه صلح آفرین پارس در خصوص موضوع دعاوی مواد مخدر، تجربه کافی دارند و با توجه به تجربه ی حقوقی و کافی خود در این زمینه تلاش در کاهش مجازات متهم دارند.

 

دادگاه صالح به رسیدگی جرم مواد مخدر

قابل ذکر است که تمامی جرایم مذکور در قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر در دادگاه انقلاب رسیدگی می شوند.

مواردی از جمله کشت خشخاش
وارد کردن، صادر کردن و تولید انواع مواد مخدر
حمل، توزیع و عرضه به هر شکل
استعمال مواد مخدر
فراری دادن یا پناه دادن به متهمان تحت تعقیب مواد مخدر
اخفای مجرمان

قراردادن ادوات استعمال در محلی برای متهم کردن اشخاص بیگناه همگی در حیطه صلاحیت دادگاه انقلاب است.
چرا که مطابق بند پ ماده ۳۰۳قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی به کلیه جرایم مربوط به مواد مخدر در صلاحیت دادگاه انقلاب می باشد. دادگاه انقلاب در مرکز هر استان تشکیل میشود. همچنین به تشخیص رییس قوه قضاییه در حوزه قضایی شهرستانها نیز امکان تشکیل دادگاه انقلاب وجود دارد.
نکته قابل توجه اینکه اگر شهرستانی دارای دادگاه انقلاب نباشد، متهم به نزدیک ترین حوزه قضایی که دارای دادگاه انقلاب است، ارسال میگردد. چنانچه هیچ یک از شهرستانهای یک استان، دارای دادگاه انقلاب نباشند، مرتکب جرم مواد مخدر از هر نوع و انواع که باشد، به دادگاه انقلاب مرکز آن استان ارسال میگردد.

 

وکیل پرونده کیفری جرم سب النبی

ماده 513 قانون مجازات اسلامی مقرر می دارد

«هركس به مقدسات اسلام و یا هر یك از انبیای عظام یا ائمه طاهرین(علیهم السلام) یا حضرت صدیقه طاهره(س) اهانت نماید، اگر مشمول حكم سب نبی باشد، اعدام می شود و در غیر این صورت به حبس از یك تا پنج سال محكوم خواهد شد.»

سب النبی شامل پیامبران الهی و همه ائمه معصومین می شود.

مجازات سب النبی

وکیل جرم سب النبی بیان می کند :برابر ماده ۲۶۲ ق.م.، مجازات جرم سب نبی اعدام است. سیاست کیفری و جنایی قانونگذار علاوه بر ضرورت احراز علم، قصد، شرایط مسؤولیت کیفری و علم به حرمت شرعی رفتار و پذیرش صرف ادعای متهم در فقدان یکی از این موارد و یا الزام دادگاه در قبول ادعای متهم در اعمال تهدید و ارعاب یا شکنجه در گرفتن اقرار بدون نیاز به بينه و سوگند با وضع ماده ۲۶۳ ق.م.ا متهم سب را ساب النبي به شمار نمی آورد. ماده ۲۶۳: «هرگاه متهم به سب، ادعاء نماید که اظهارات وی از روی اکراه، غفلت، سهو یا در حالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات و یا نقل قول از دیگری بوده است ساب النبي محسوب نمی شود.»

 

وکیل پرونده کیفری جرم محاربه 

 

یکی از جرائمی که در شرع و قانون تحت عنوان جرم علیه امنیت و آسایش عمومی نام برده می شود جرم محاربه است. جرم محاربه از لحاظ لغوی به معنای  کسی یا کسانی که امنیت جامعه را برهم می زنند . محاربه نقیض صلح است و به معناى سلب و گرفتن است.

 

تعریف جرم محاربه:

به موجب ماده 279 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 جرم محاربه عبارت است از استفاده از اسلحه با قصد کشتن، سرقت مال، وارد شدن به حریم ناموس و یا ترساندن مردم به طوری که امنیت جامعه را از بین ببرد و محارب کسی است که این اعمال را انجام دهد. جرم محاربه زمانی محقق خواهد شد که این اعمال جنبه عمومی داشته باشد و شخص توانایی سلب امنیت را دارا باشد و نا امنی را ایجاد کرده باشد.

“هرگاه کسی با انگیزه ی شخصی به‌سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه‌ی عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به‌روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب به‌شمار نمی رود. به‌کارگیری واژه‌ی مردم در این ماده دلالت بر آن دارد که برای صدقِ عنوان محاربه باید نوعی «عمومیت» در جرم وجود داشته باشد”.وکیل خوب جرم محاربه میتواند آگاهی شما را در این زمینه جرم حدی بالاببرد .

 

مجازات جرم محاربه

محاربه یکی از جرائمی است که مجازات آن از نوع مجازات حدی است. یعنی نوع، میزان و کیفیت آن در شرع مقدس اسلام مشخص شده است و قانونگذار نیز بر همان مبنا به جرم انگاری آن پرداخته است.

به موجب قانون مجازات اسلامی ماده ۲۸۲ مجازات محاربه عبارت است از : اعدام ، صلب ، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد. حد محاربه یکی از چهار مجازاتش اعدام می باشد.

نفی بلد به معنای تبعید شخص می باشد و صلب نیز همان به صلیب کشیدن می باشد. قاضی متناسب با جرمی که مجرم مرتکب شده است می تواند این مجازات را در نظر بگیرد.

 

که نفی بلد با تبعید متفاوت است ؛ چرا که مدت نفی بلد در هر حال کمتر از یک سال نیست اگر چه محارب بعد از دستگیری توبه نماید و در صورتی که توبه نکند همچنان در تبعید می ماند . همچنین در نفی بلد، محارب باید تحت مراقبت قرار گیرد و با دیگران معاشرت، مراوده و رفت و آمد نداشته باشد در حالی که در تبعید این گونه نیست.

بر طبق قانون قطع انگشت دست راست مجرم را از انتهای آن، به طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند انجام می دهند. و قطع پای چپ را از پایین برامدگی به نحوی که نصف قدم و مقداری از مححل مسح باقی بماند پیش بینی شده است.

وکیل خوب جرم محاربه می گوید که صلب به منظور بستن فرد به مدت سه روز بر روی دار به طوری که نحوه بستن او موجب مرگ متهم نشود و اگر ظرف سه روز نمیرد باید پایین آورده شود و نمی شود او را کشت. موسسه ی حقوقی صلح آفرین پارس با حضور وکلای پایه یک دادگستری و با تجربه شما را در این جهت آگاه و آشنا می کند.

 

سقوط حد محاربه با توبه محارب:

وکیل جرم محاربه بیان میکند که به موجب ماده 114 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 اگر محارب قبل از اثبات جرم توبه کند حد محاربه ساقط نخواهد شد، اما اگر جرم محاربه با اقرار محارب ثابت گردد و توبه محارب چه بعد از اثبات جرم و چه قبل از اثبات جرم باشد قاضی پرونده می تواند عفو او را از طریق رئیس قوه قضائیه از رهبر تقاضا نماید. در غیر شرایط مزبور اگر محارب قبل از دستگیر شدنش توبه کند حد محاربه ساقط خواهد شد اما اگر بعد از دستگیری توبه کند از موارد سقوط حد نخواهد بود.

 

راه های اثبات جرم محاربه:

وکیل جرم محاربه بیان میکند که جرم محاربه با یک بار اقرار محاربی که عاقل و بالغ و قاصد و مختار است، قابل اثبات خواهد بود. علاوه بر اقرار، برای اثبات این جرم ادله ی دیگری  وجود دارد که  شهادت دو مرد خواهد بود. دلیل دیگری که موجب اثبات محاربه خواهد شد، علم قاضی است که باتوجه به گزارش ضابطان، اظهارات مطلعین، تحقیقات محلی، فیلم دوربین مداربسته و امارات و قرائن دیگر قابل اثبات خواهد بود.

 

دادگاه صالح جهت رسیدگی به جرم محاربه:

دادگاه و مرجع رسیدگی کننده به جرم محاربه دادسرا و دادگاه انقلاب است. دادگاه انقلاب مرجعی است که بموجب ماده ۳۰۴ قانون آیین دادرسی کیفری صلاحیت رسیدگی به جرایم امنیتی را برعهده دارد که جرایم ارائه شده به این دادگاه میتواند پراهمیت باشد. مانند جرم محاربه که مجازات آن  اعدام یا قطع عضو که با توجه به قانون باید دادگاه کیفری یک به آن رسیدگی کند.

 

وکیل پرونده محاربه در موسسه ی حقوقی صلح آفرین پارس

موسسه حقوقی صلح آفرین پارس با حضور وکلای پایه یک دادگستری در امر وکالت و داوری در زمینه های حقوقی و کیفری آماده ارائه بهترین مشاوره در مورد جرم محاربه در قانون ایران و جرایم حدی میباشند. وکیل متخصص در جرم محاربه تلاش برآن دارد که این جرم را برای شما به طور شفاف توضیح دهد.

 

وکیل پرونده کیفری جرم تهدید

وکیل جرم تهدید می گوید :از بدو تشکیل اجتماعات انسانی در طول تاریخ بحث تهدید وجود داشته و اشخاصی بوده اند که تهدید کرده اند و تهدید شده اند که شاید به جرات بتوان گفت تمام انسان ها در برهه ای از زمان تهدید کرده اند یا تهدید شده اند که در برخی موارد برای اشخاص تهدید ایجاد امنیت و حالت دفاعی داشته است.

و برای برخی افراد به عنوان صلاح و نوعی از ترفند های گرفتن حق بوده است که در حالت کلی باید بیان داشت که از نظر حقوق اشخاص و منشور حقوق بشر عمل تهدید عملی ناپسند و در تمامی جوامع دنیا برای جلوگیری از چنین رفتاری قوانین بازدارنده و ضمانت اجراهایی گذاشته شده است که در این شرایط نیاز به یک وکیل خوب و مشاوره حقوقی احساس میشود .موسسه حقوقی صلح آفرین پارس وکلای خوب و با تجربه ای را به شما معرفی خواهد کرد .

 

شرایط جرم کیفری تهدید

وکیل جرم تهدید بیان می کند که: تهدید در معنای لغوی به معنی ترساندن و هشدار و به لحاظ حقوقی به معنای وادار نمودن فردی به ارتکاب جرم یا گرفتن مال و یا ترساندن شخص از آسیب جانی، مالی، حیثیتی و … است. تهدید  به معنای قصد و نیت آسیب رساندن به دیگری است. تهدید یکی از مواردی است که از نظر روحی و روانی افراد را به شدت تحت فشار قرار می دهد، و سبب سوء استفاده های بی شماری از اشخاص می گردد. در واقع تهدید عبارت است از ایجاد خوف و وحشت در طرف مقابل به انجام کاری یا انجام ندادن کاری به وسیله گفتار یا رفتار به طرق نامشروع و نامتعارف که وقوع آن کار یا حالت برای تهدید شونده نامطلوب و آزاردهنده باشد. به عبارتی این حالت می تواند ضرر مادی یا ضرر معنوی بالقوه به همراه داشته باشد.

 

 وکیل خوب جرم تهدید

موثر بودن تهدید بسیار مهم است. یعنی باید در فرد تهدید شونده خوف ضرر را ایجاد نماید. مثلا اگر فرد معلول نخاعی شخصی سالم را تهدید به ضرب و جرح نماید، تهدید وی بلاوجه است.

شرایط و ویژگی‌های فرد تهدید کننده و تهدید شونده از قبیل سن، جنسیت، موقعیت و مقام، قدرت جسمانی و … در تحقق جرم تهدید و میزان مجازات موثر است.

 

مجازات جرم تهدید

وکیل تهدید بیان می کند :تهدید به مرگ و تهدید به آبروریزی و تهدید به ضررهای جسمانی و افشای سر و تهدیدات مالی در ماده 668 قانون مجازات اسلامی مورد جرم انگاری قرار گرفته است و قانون گذار برای افرادی که به واسطه این نوع تهدیدات خواسته ای از دیگران مطرح می نمایند مجازات حبس از 3ماه تا 2سال و شلاق تا (۷۴) ضربه را در نظر گرفته است.

 

انواع تهدید

وکیل تهدید می گوید که تهدید به سه نوع ۱- تهدید ضرر نفسی ۲- تهدید ضرر مالی ۳- تهدید ضررشرفی تقسیم می‌شود.

ضرر نفسی: ایجاد هرگونه رعب وحشت و ترس در فرد مخاطب از نظر ترس جان یا ترس سلامت بدنی و ترس از ایراد صدمه جسمی را تهدید به ضرر نفسی می نامند.

ضرر شرفی: هرگونه عملی که جایگاه و شان و شخصیت فرد مخاطب را به مخاطره بیندازد مثل اینکه تهدید به افشای مشکلات مالی و یا اخلاقی خود و یا نزدیکانش را ضرر شرفی می گویند.

ضرر مالی: ضرری که به اموال و منافع شخصی مربوط می‌شود مثل این که شخص تهدید کند که اموال مخاطب را تخریب یا نابود خواهد کرد.

افشای اسرار: هر موضوعی که برای فرد دارای اهمیت باشد و پنهان ماندن آن موضوع برای فرد مهم و افشای آن به ضرر حیثیتی ویا مالی منجر شود و فرد تهدید به افشای آن کند جرم محسوب می‌شود.

 

نحوه شکایت تهدید

وکیل جرم تهدید بیان می کند :برای طرح شکایت تهدید باید ابتدا به دفتر خدمات قضایی مراجعه و شکواییه را ثبت نمود. برای ثبت شکواییه تهدید، مشخصات فرد تهدید کننده، محل وقوع جرم و نیز ادله طرح شکایت نظیر شهود، پیامک، متن‌های فضای مجازی و … لازم است.

پس از ثبت شکواییه براساس محل وقوع، پرونده به دادسرای مربوطه ارجاع شده و تحقیقات از شاکی برای بررسی صحت و سقم ادعا و ادله وی آغاز می‌ گردد.

 وکیل خوب بیان می کند که در صورت تشخیص دادیار پرونده، برای متهم قرار مجرمیت صادر گردیده و برای وی وثیقه تعیین شده و ابلاغیه جلب به دادرسی برای وی صادر می‌گردد. در این مرحله استفاده از یک وکیل خوب  تهدید و حرفه‌ای و یا یک مشاوره حقوقی تخصصی بسیار ضروری است. این قرار تا ۱۰ روز قابل اعتراض خواهد بود. پس از آن پرونده به دادگاه ارجاع می‌شود تا قاضی برای آن وقت رسیدگی تعیین نماید.

 

وکیل پرونده کیفری جرم جعل

وکیل جرم جعل بیان می کند: جعل در لغت به معنای وضع کردن، منقلب کردن، قرار دادن و دگرگون کردن است. جرم جعل عملی است که به منظور دست بردن در مهر، اسناد و مدارک عادی و یا رسمی انجام می گیرد. تغییر ایجاد شده عبارت است از هر گونه اقدامی که سبب تغییر محتوای سند میشود. جرم جعل به عنوان یکی از جرایم غیر قابل بخشش حتی در صورت رضایت شاکی می باشد ، همه روزه در دادسراها و محاکم حقوقی بسیاری در سطح کشور مطرح می گردد.

وکیل جرم جعل می گوید :نکته حائز اهمیت در وقوع این جرم، به اشتباه انداختن دیگری به صورت عمدی می باشد نه صرفا شبیه بودن مهر و یا امضا و یا هر مورد دیگری که می تواند مصداق جرم جعل شمرده شود. که بیشترین میزان جعل، مربوط به جعل اسناد عادی و قرارداداهای مالی است؛ چرا که عمده ترین هدف متهمین از جعل اسنادکسب مال می باشد.

وکیل جرم جعل می گوید که: آنچه که پایه و اساس جرم جعل را تشکیل می‌دهد امکان به اشتباه انداختن دیگری است؛ به نحوی که بتوان او را فریب داد تا سند غیرواقعی را به عنوان سند اصلی باور کند بنابراین امکان به اشتباه انداختن، ملاک کار است نه شبیه بودن.

در حقوق ایران جرم جعل را قلب متقلبانه حقیقت به زیان دیگری تعریف کرده اند ، اما در بسیاری موارد شاهد آن بوده ایم که جرم جعل و قلب حقیقت در قرارها و مکتوبات صرفاً دروغ هم وجود دارد که این نمی تواند از مصادیق جعل باشد.

ارکان تشکیل دهنده جرم جعل

وکیل متخصص جرم جعل می گوید: ارکان تشکیل دهنده جرم جعل همانند دیگر جرایم است. که برای واقع شدن نیازمند سه عنصر یا رکن هستند.عنصر قانونی که عمل ارتکابی را زمانی جرم قلمداد می کند که در قانون جرم انگاری  شده باشد. و مطابق ماده ۵۲۳ قانون مجازات این عمل جرم می باشد. عنصر مادی که شامل رفتار فیزیکی و مادی فرد می باشد، را در بر می گیرد. وکیل برای پرونده جرم جعل ادامه میدهد: یعنی عمل مرتکب که به مرحله ی اجرا و فعلیت برسد مانند تغییر نام یا امضا کردن که با حرکت فیزیکی همراه است و عنصر معنوی که اراده و عمد را در بر دارد مانند سوء نیت.

 

انواع جعل در قوانین حقوقی ایران به چه صورت است؟

جعل جزئی: زمانی که فرد خاطی قسمتی از یک سند عادی و یا رسمی را دست کاری کرده و جعل نماید. مانند تغییر مبلغ چک، جعل امضا شخص دیگر، جعل اثر انگشت و…

جعل کلی: اگر شخص به صورت کلی و تماما یک مدرک را بسازد عمل او جعل کلی بشمار می آید. مانند جعل مدارک تحصیلی، جعل مدارم هویتی، جعل مهر، و…

جعل مفادی: بر طبق ماده 534 قانون مجازات اسلامی؛ این مورد تنها توسط کارکنان ادارات دولتی، قضایی و کارمندان دفاتر اسناد اتفاق می افتد. ممکن است کارمند متخلف؛ مضمون نوشته ها و اسناد و یا سخنان افراد را تحریف کند. برای مثال متخلف موضوعی را در سندی بر خلاف واقعیت وارد کند.

جعل مادی: بر اساس طبق ماده 523 قانون مجازات اسلامی؛ زمانی اتفاق می افتد که شخص مدعی شود اسناد او دستکاری شده و یا بدون رضایت قبلی از مهر شخصی  وی استفاده شده است برای مثال مبلغ چک صادر شده توسط شخص تغییر داده شده باشد. لازم به ذکر است که جعل مادی با خراشیدن، سیاه کردن، قلم بردن، تغییر تاریخ و مبلغ در اسناد اتفاق می افتد.

 

مجازات جعل سند و استفاده از سند مجعول در قانون:

وکیل جرم جعل بیان می کند :بر طبق قانون مجازات اسلامی ایران هر یک اعمال جرم جعل مانند دست بردن در اسناد و نوشته های غیر رسمی و همچنین ساخت مهر و استفاده بدون اجازه از آن مجازات 6 ماه تا حداکثر 2 سال حبس داشته و علاوه بر آن 3 تا حداکثر 12 میلیون ریال جزای نقدی برای فرد خاطی در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است که مجرم موظف به جبران خسارت وارد شده نیز می باشد .بر طبق ماده 532 و 534 قانون مجازات اسلامی اگر فردی کارمند دولت نباشد و در اسناد و مدارک رسمی دست ببرد به 3 تا 18 میلیون ریال جزای نقدی و یا  6 تا 3 ماه حبس محکوم خواهد شد. اما اگر فرد کارمند دولت باشد به 1 تا 5 سال حبس و یا به پرداخت 6 تا 30 میلیون ریال جزای نقدی مجازات میشود.

 

تفاوت جعل مادی و معنوی

وکیل خوب جرم جعل بیان می کند که :تفاوت جعل مادی و مفادی در این است که جعل مادی با عمل و فعل مرتکب (جاعل) کار دارد. مانند جعل امضاء در حالی که جعل مفادی با مندرجات سند (آنچه در سند نوشته شده) سر و کار دارد. مانند تغییر نام. البته روش های جعل در مورد اسناد متفاوت است. که به آن جعل تبعی می گویند. که شامل جعل ساده، مادی و معنوی می شود. که  به جعل ساده جعل با تعیین جاعل نیز می گویند.

 

وکیل پرونده کیفری جرم ربا

 

تعریف ربا

طبق ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی: هر نوع توافقی که بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی مانند قرارداد بیع، قرض، صلح و مانند این ها که در آن جنسی با شرط اضافه با همان جنس مکیل و ‌موزون معامله شود و یا وجهی زائد بر مبلغ پرداختی، دریافت شود، ربا محسوب می شود و جرم شناخته می شود.

طبق تبصره اول این ماده اگر صاحب مال معلوم نباشد، مال ربوی از مصادیق اموال مجهول المالک محسوب می شود و در اختیار ولی فقیه قرار می گیرد.

اصطلاحاتی مانند، بهره، نزول، ربا و کلمات دیگری مانند این ها دارای یک مفهوم مشترک هستند که آن دریافت پول یا مالی مازاد بر پول داده شده به دیگران است.

بنابراین در مورد معامله ربوی وکیل جرم ربا بیان می کند  که معاملات ربوی می تواند در قالب قرض، صلح، بیع و .. واقع شود. به این صورت که افراد بین خود قراردادی تنظیم می کنند تا جنسی را معامله کنند اما در زمان استرداد مال، فرد میزان مازاد بر جنس مورد معامله را درخواست نمایند به این نوع معامله یا قرارداد معامله ربوی گفته می شود به فرد پرداخت کننده مبلغ مازاد، ربا دهنده و به گیرنده آن ربا گیرنده یا اصطلاحا رباخوار گفته می شود.

 

آیا واسطه بین ربا دهنده و ربا گیرنده نیز مجرم است؟

وکیل جرم ربا در این رابطه بیان می کند که قانون گذار سه شخص را در تحقق جرم ربا مجرم تلقی کرده است :

  1. ربا دهنده
  2. ربا گیرنده
  3. واسطه بین ربا دهنده و ربا گیرنده

واسطه میان ربا دهنده و ربا گیرنده از این جهت که ارتکاب جرم را تسهیل می کند معاون جرم محسوب می شود اما ماده 595 از قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مجازات هر سه مورد فوق را یکسان تلقی کرده و به نوعی معاون در ارتکاب جرم را از حیث مجازات ، مباشر تلقی کرده است

 

انواع ربا:

وکیل جرم ربا می گوید :در عرف امروزی ربا به دونوع قرضی و معاملاتی شناخته می شود و طبق قانون تعریف آن را معین کردند که: ربا بر دو نوع است:

الف) ربای قرضی و آن مالی است که طبق قرارداد فرد قرض گیرنده موظف به پرداخت آن به قرض دهنده می شود.

ب) ربای معاملاتی و آن مقدار بیشتر مالی است که یکی از طرفین معامله درخواست گرفتن آن را بکند به شرطی که جز معامله شده از یک چیز باشد.

 

روش هایی برای شکایت از نزول خواری

وکیل جرم ربا بیان می کند که برای اقدام به شکایت از نزول­خوار (رباخوار) می­توان با مراجعه به کلانتری و همچنین تقدیم شکوائیه علیه افراد دخیل مورد نظر در این مسئله (اعم از رباخوار و واسطه­ ها) اقدام کرد. سپس پس از تشکیل شدن پرونده ­ی قضایی و ارسال آن به دادسرا، بازپرس طرفین دعوا را احضار کرده و مدارک و شواهد و همین طور استنادات آن­ها را در نظر می­گیرد.

پس از صدور قرار نهایی از سوی بازپرس، پرونده از سوی دادسرا به شعبه­ دادگاه کیفری منطقه ارسال می­شود و در ساکی و متهم در دادگاه حاضر می­شوند و دلایل و دفاعیات خود را تقدیم دادگاه می­کنند. در نهایت دادرس دادگاه کیفری حکم به محکومیت یا برائت متهم صادر خواهد نمود.که در این زمینه مشورت  با یک وکیل خوب ربا که شما را در این مسیر راهنمایی کند و شما را در مسائل حقوقی هدایت کند پیشنهاد میشود .

 

شرایط اضطراری ربا دهنده و معافیت او از مجازات

وکیل موسسه ی حقوقی صلح آفرین پارس بیا ن می کند :گاهی ممکن است فرد در تنگنای شدید اقتصادی  قرار داشته و نیاز مبرم به دریافت پول داشته باشد و بدین ترتیب بپذیرد که زمان بازپرداخت ، مبلغ بیشتری را به قرض دهنده بپردازد. در صورتی که تحقق چنین شرایطی در خصوص ربا دهنده برای مقامات قضایی محرز گردد و اصطلاحاً وی مضطر در دادن ربا تلقی گردد ، قانون گذار چنین فردی را از مجازات معاف می گردد.

موسسه حقوقی صلح آفرین پارس با همراهی وکلای پایه یک دادگستری، حقوقدانان و کارشناسان متخصص آماده ارائه خدمات مشاوره ای، تهیه و تنظیم شکوائیه و نیز لوایح دفاعیه و هم چنین قبول وکالت در دعاوی کیفری در تمامی مراحل رسیدگی می باشد.

 

وکیل پرونده کیفری جرم قوادی

 

تعریف جرم قوادی

وکیل جرم قوادی می گوید: قوادی به معنای رساندن زن و مردی یا مرد با مردی دیگری به منظور ارتکاب عمل منافی عفت است.

قانون مجازات اسلامی در ماده ی ۲۴۲ قوادی را به این صورت تعریف نموده است: «قوادی عبارت از به  هم رساندن دو یا چند نفر برای زنا یا لواط است .قوادی نوعی معاونت در زنا یا لواط  است.

تبصره ۱:حد قوادی منوط به تحقق زنا یا لواط است در غیراین صورت عامل، مستوجب تعزیر مقرر در ماده (۲۴۴)  این قانون است

تبصره ۲: در قوادی، تکرار عمل شرط تحقق جرم نیست

طبق تعریف این ماده، قوادی یعنی واسطه گری بین دو یا چند نفر برای عمل زنا و یا لواط. البته این واسطه گری می تواند در ازاء دریافت مبلغی پول باشد و یا اصلا پولی رد و بدل نشود.

قوادی یعنی واسطه گری بین دو یا چند نفر برای عمل زنا و یا لواط، البته این واسطه گری می‌تواند در ازاء دریافت مبلغی پول باشد و یا اصلا پولی رد و بدل نشود.

 

معاونت در جرم قوادی

وکیل جرم قوادی میگوید:مطابق ماده ۴۳ ق.م.ا. کسی که با تحریک، ترغیب، تهدید، تطمیع، فریب و نیرنگ موجب وقوع جرم توسط فردی شود یا وسائل ارتکاب جرم را تهیه نماید یا با علم به هدف مجرم عامداً وقوع جرم را تسهیل نماید، به عنوان معاون شناخته شده و با توجه به شرایط و امکانات خطاکار، دفعات و مراتب جرم، تأدیب و تعزیر می‌شود. مگر اینکه در قانون یا شرع برای معاون در جرم خاصی، مجازات تعیین شده باشد. برخی بر این تصورند که « قوادی ماهیت معاون در جرم را دارد» ولی اگر کمی دقت شود متوجه می شویم که با توجه به شروط تحقق معاونت این ادعا بی دلیل است وجرمی مستقل تلقی می شود .بنابراین قوادی نه معاونت درجرم که خود جرمی مستقل ومطلق است و معاونت در آن به خصوص در شکل سازمانی وباندی براساس مفاد مواد ۷۱۶و۴۳ ق.م.ا امکان پذیر است.

 

تفاوت قوادی با مراکز فساد و فحشا

وکیل جرم قوادی بیان میدارد که در قوادی مستقیما فرد دو نفر را برای انجام زنا یا لواط جمع می کند در حالی که مراکز فساد و فحشا الزاما برای زنا یا لواط دایر نشده اند بلکه محلی ست که در آن شرایط و امکانات انجام و گسترش هر نوع اعمال ضد عفت و اخلاق عمومی انجام می شود

چنانچه ثابت شود این مراکز برای قوادی تاسیس شده اند، علاوه بر مجازات جرم تاسیس مراکز فساد و فحشا، مجازات جرم قوادی نیز برای مجرم اجرا می شود. در واقع، قوادی از مجازات های دارای حد است و شدید تر از جرم دایر کردن مراکز فساد و فحشا.

 

مجازات قوادی

حد قوادی برای مرد قواد در مرتبه اول ۷۵ ضربه شلاق است

درصورتی که مردی جرم قوادی را بعد از مجازات اول تکرار کند، مجازات او ۷۵ ضربه شلاق و تا ۱ سال تبعید است.

مجازات قوادی برای زن قواد ۷۵ ضربه شلاق است.

اگر قوادی منجر به تحقق زنا یا لواط نگردد مرتکب به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق و بیش از ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم می گردد.

اگر قوادی در رساندن دو یا چند نابالغ برای زنا یا لواط باشد مرتکب به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق و حبس بیش از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شود.

به موجب ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی کسانی که مراکز فساد و فحشا دایر یا اداره می‌کنند به حبس از ۱ تا ۱۰ سال محکوم می شوند و اگر به عمل این افراد عنوان قوادی هم صدق نماید علاوه بر مجازات مذکور به مجازات قوادی نیز محکوم می شوند.

موسسه ی حقوقی صلح آفرین پارس  همراه با وکلای با تجربه و پایه یک دادگستری  شما را در این زمینه هدایت می کند. و آمادگی خود را در جهت مشاوره  و وکالت اعلام می کند.

 

وکیل پرونده کیفری جرم مساحقه

وکیل جرم مساحقه می گوید که مساحقه عمل زشت و ناپسندی که در منابع فقهی به شدت مورد تقبیح واقع شده است و حرام بودن آن نیز مورد تاکید بسیاری  قرار گرفته . مساحقه‌‌‌‌‌‌‌ به برقراری رابطه جنسی میان زنان گفته‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌می شود. هرگاه دو زن اندام جنسی خود را بر روی یکدیگر قرار دهند و بخواهند که از این راه به لذت جنسی برسند ‌‌‌‌‌‌‌می‌توان گفت که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه صورت گرفته است.   مساحقه، یا هم جنس گرایی زنان، یکی از انحرافات جنسی آنان به شمار می رود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه در قانون کشور ما جرم تلقی شده است و در دین اسلام نیز عملی قبیح ‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد‌. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مسا‌حقه گناه بزرگی است و دین اسلام نیز آن را منع کرده است و از این رو در قوانین  کشور ما نیز برای آن مجازاتی تعیین گردیده است.

ماده ۲۳۸ قانون مجازات اسلامی جدید: مساحقه عبارت است از اینکه انسان مونث اندام تناسلی خود را بر اندام تناسلی همجنس خود قرار دهد.

شرع مقدس اسلام، مساحقه را جرم و برای آن مجازات حدّی تعیین نموده است. مقنن هم به پیروی از شرع مقدس اسلام ، وصف کیفری برای عمل مساحقه تعیین نموده  .

 

مجازات مساحقه چیست؟

مجازات جرم مساحقه یا همجنسگرایی در زنان در ماده ۲۳۹ قانون مجازات اسلامی به این صورت تعیین شده است:« حد مساحقه، صد ضربه شلاق است.»

به گفته ی وکلای با تجربه ی موسسه ی حقوقی صلح آفرین پارس  با استناد به نص قانون دو نظریه وجود دارد

۱- جرم مساحقه حدی بوده و حد آن ۱۰۰ ضربه شلاق است و این که شوهردار باشند یا مجرد تأثیری در مجازات و میزان آن ندارد.

۲- در صورتی که طرفین جرم مساحقه مجرد باشند مجازات آنها ۱۰۰ ضربه شلاق حدی است و اگر شوهر داشته باشند و به در اصطلاح محصنه باشند، حد آن همچون زنا بوده و سنگسار است.

در حال حاضر نظر اول بیشتر مورد قبول است و از قوانینی که در خصوص مساحقه در قانون مجازات اسلامی آمده می توان فهمید متوجه بشیم که نظر اول حاکم است. این امر در ماده ۲۴۰ قانون مجازات اسلامی نیز بیان شده است: در حد مساحقه، فرقی بین فاعل و مفعول و مسلمان و غیرمسلمان و محصن و غیرمحصن و عنف و غیرعنف نیست.

نکته لازم به ذکر این است که در جرم حدی زمانی که ثابت شود، دیگر نمی توان در مجازات آن تخفیف اعمال شد و باید عینا همان مجازاتی که آمده است اعمال شود.البته در مواقعی که  بعد گفته  میشود قاضی می تواند از حاکم تقاضای عفو و

در خصوص جرایم حدی مانند همین جرم مساحقه اگر مجرم آن را برای بار چهارم انجام دهد به مجازات اعدام محکوم خواهد شد.

این حکم در ماده ۱۳۶ قانون مجازات اسلامی آمده است. به موجب این ماده:« هرگاه کسی سه بار مرتکب یک نوع جرم موجب حد شود و هر بار حد آن جرم بر او جاری گردد، حد وی در مرتبه چهارم اعدام است.»

نکته ای که باید ذکر کرد این است که اگر دو زن رابطه ای کمتر از مساحقه داشته باشند، دیگر مجازات آنها ۱۰۰ ضربه شلاق نخواهد بود؛ بلکه به ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم خواهند شد.

ماده ۲۳۷ و تبصره ­های آن در این زمینه بیان می دارد:هم جنس گرایی انسان مذکر در غیر از لواط و تفخیذ از قبیل تقبیل و ملاسمه از روی شهوت موجب 31 تا 74 ضربه شلاق تعزیری درجه 6 است .

تبصره ۱- حکم این ماده در مورد انسان مؤنث نیز جاری است.

تبصره ۲- حکم این ماده شامل مواردی که شرعاً مستوجب حد است، نمی گردد».

 

نابالغ بودن یکی از طرفین

در مواردی که یکی از طرفین بالغ ، عاقل یا مختار نیست ، فقط حد نسبت به یک طرف اعمال خواهد شد و لازم نیست حتما حد نسبت به دو طرف اجرا شود.

وکیل جرم مساحقه می گوید : مرتکبین جرم مساحقه چه مسلمان باشند یا غیرمسلمان ، چه محصن باشند یا غیر محصن ، چه با عنف باشد یا غیرعنف ، هیچ تفاوتی در اجرای حد مساحقه ندارد و در تمام موارد ، مرتکبین جرم مساحقه 100 ضربه شلاق دریافت می کنند.

نکته ی دیگر اینکه وکیل جرم مساحقه می گوید :اگر مفعول با زور و ضرب و شتم موجب تعرض واقع شود و اندام تناسلی او لمس شود یا به زور اندام تناسلی او را بر روی اندام تناسلی دیگری قرار بدهند ، به هیچ وجه مجرم شناخته نمی شود و مجازات نخواهد شد.

گروه موسسه ی حقوقی صلح آفرین پارس همراه با وکلای پایه یک دادگستری و با تجربه ی کاری شما را در مسیر حقوقی و آگاهی بالا راهنمایی و هدایت می شکند .

 

وکیل پرونده کیفری دیه

 

تعریف دیه

وکیل دیه بیان می کند  : منظور از دیه مال یا وجهی است که اشخاص باید در قبال کشتن یا صدمه زدن به کسی به خود فرد آسیب دیده یا خانواده وی بپردازند.

وکیل خوب دیه با استناد از ماده ی 448 بیان می کند که:

دیه مقدار مال معینی است و در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس، عضو یا منفعت یا جنایات عمدی در مواردی که به هر جهت قصاص ندارد مقرر شده است که به شکل مقدر و غیر مقدر تعیین شده است ‌.

به عبارتی دیه تحت عنوان خون بها تعریف شده است و در صورتی از سوی دادگاه انتخاب می شود که یا جرم فرد به صورت غیر عمدی اتفاق افتاده باشد و یا حتی اگر به صورت عمدی نیز اتفاق افتاده است، زمانی که اولیای دم یا همان افرادی که دیه را به ارث می برند درخواست دیه کرده باشند. در این صورت مجرم و خانواده وی موظف به پرداخت دیه می باشد.میزان دیه مطابق با عرف و شرایط روز سنجیده میشود

 

تفاوت دیه و ارش

وکیل دیه بر اساس نص قانون بیان می کند که :دیه مقدر است یعنی در فقه نوع صدمه و میزان دیه آن مشخص شد است. بعنوان مثال دیه قطع دست که میزان آن نصف دیه کامل است. اما  ارش، دیه غیر مقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنیٌ علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد مگر اینکه در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود.

 

مهلت پرداخت دیه:

وکیل دیه بیان می کند :مهلت پرداخت دیه، از زمان وقوع جنایت به ترتیب زیر است مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد:

در عمد موجب دیه، ظرف یک سال قمری

در شبه عمد، ظرف دو سال قمری

در خطای محض، ظرف سه سال قمری

وکیل دیه می گوید که هرگاه پرداخت کننده در بین مهلت های مقرر نسبت به پرداخت تمام یا قسمتی از دیه اقدام نماید، محکوم له مکلف به قبول آن است.

 

وکیل دیه می گوید:

دیه تحت عنوان خون بها تعریف شده است و در صورتی از سوی دادگاه انتخاب می شود که یا جرم فرد به صورت غیر عمدی اتفاق افتاده باشد و یا حتی اگر به صورت عمدی نیز اتفاق افتاده است، اولیای دم یا همان افرادی که دیه را به ارث می برند درخواست دیه کرده باشند. در این صورت مجرم و خانواده وی موظف به پرداخت دیه می باشد. در صورتی که قاتل از ورثه مقتول باشد چنانچه قتل عمدی باشد از اموال و دیه مقتول و در صورتی که خطای محض یا شبه عمدی باشد از دیه وی ارث نمیبرد. در موارد فقدان وارث دیگر، مقام رهبری وارث است. میزان دیه مطابق با عرف و شرایط روز سنجیده می شود.

وکیل دیه می گوید که عاقله عبارت از پدر، پسر و بستگان ذکور نسبی پدری و مادری یا پدری به ترتیب طبقات ارث است. همه کسانی که در زمان فوت میتوانند ارث ببرند به صورت مساوی مکلف به پرداخت دیه می باشند.عاقله در صورتی مسؤول است که علاوه بر داشتن نسب مشروع، عاقل، بالغ و در مواعد پرداخت اقساط دیه، تمکن مالی داشته باشد.

مسئول پرداخت دیه در موارد مختلف قانونی متفاوت می باشد:

دیه جنایت عمدی و شبه عمدی بر عهده خود مرتکب است.

در جنایت خطای محض در صورتی که جنایت با بینه یا قسامه یا علم قاضی ثابت شود، پرداخت دیه برعهده عاقله است و اگر با اقرار مرتکب یا  نکول او از سوگند یا قسامه ثابت شد برعهده خود او است.

هرگاه پس از اقرار مرتکب به جنایت خطایی، عاقله اظهارات او را تصدیق نماید، عاقله مسئول پرداخت دیه است.

در موارد ثبوت اصل جنایت با شهادت، علم قاضی یا قسامه، اگر مرتکب مدعی خطایی بودن آن گردد و عاقله خطاء بودن جنایت را انکار نماید، قول عاقله با سوگند پذیرفته می شود و دیه بر عهده مرتکب است و چنانچه عاقله از اتیان قسم نکول کند با قسم مدعی، عاقله مکلف به پرداخت دیه است.

در صورتی که برخی از افراد عاقله سوگند یاد نمایند از پرداخت دیه معاف می شوند و سهم آنها به وسیله مرتکب پرداخت می گردد.

عاقله، مکلف به پرداخت دیه جنایت هایی که شخص بر خود وارد می سازد نیست. عاقله، تنها مکلف به پرداخت دیه خطای محض است، لیکن ضامن اتلاف مالی که به طور خطایی تلف شده است نمی باشد. عاقله، مکلف به پرداخت دیه جنایت های کمتر از موضحه نیست، هرچند مرتکب، نابالغ یا مجنون باشد.

هرگاه در اثر یک یا چند ضربه خطایی، صدمات متعددی بر یک یا چند عضو وارد آید، ملاک رسیدن به دیه موضحه، دیه هر آسیب به  طور جداگانه است و برای ضمان عاقله، رسیدن دیه مجموع آنها به دیه موضحه کافی نیست.

در صورتی که مرتکب، دارای عاقله نباشد، یا عاقله او به دلیل عدم تمکن مالی نتواند دیه را در مهلت مقرر بپردازد، دیه توسط مرتکب و در صورت عدم تمکن از بیت المال پرداخت می شود. در این مورد فرقی میان دیه نفس و غیر آن نیست.

هرگاه فرد ایرانی از اقلیت های دینی شناخته شده در قانون اساسی که در ایران زندگی می کند، مرتکب جنایت خطای محض گردد، شخصاً عهده دار پرداخت دیه است لکن در صورتی که توان پرداخت دیه را نداشته باشد، به او مهلت مناسب داده  می شود و اگر با مهلت مناسب نیز قادر به پرداخت نباشد، معادل دیه توسط دولت پرداخت می شود.

در مواردی که اصل جنایت ثابت شود لکن نوع آن اثبات نشود دیه ثابت و پرداخت آن برعهده مرتکب است.

بر اساس قانون دیه حق شخص مجنی علیه یا ورثه وی می باشد و احکام و آثار مسئولیت مدنی یا ضمان را دارا میباشد. با توجه به مواد قانونی ورثه مقتول به جز بستگان مادری به نسبت سهم الارث از دیه مقتول ارث می برند

 

مجازات های مشمول دیه

وکیل دیه در صورتی می‌تواند از دادگاه مورد نظر تقاضای جایگزینی مجازات مجرم مربوطه از طریق دیه را کند که شخص مرتکب جرم های زیر شده باشد:

– قتل شبه عمد: یعنی فرد مورد نظر در هنگام انجام آن قصد کشتن و به قتل رساندن طرف مقابل را نداشته است ولی منجر به کشته شدن فرد شده است. در قانون از آن تحت عنوان قتل شبه عمد یاد می کنند و مشمول دیه می شود.

– فوت در جرائم رانندگی: تمامی حوادثی که از طریق جرائم رانندگی به وجود آمده است و به طریقی یا منجر به فوت شخص تصادفی شده است و یا منجر به آسیب رساندن به بخشی از بدن وی شده است که در این صورت مطابق قوانین وضع شده میزان دیه تعیین می گردد.

 

همانطور که مشاهده نمودید در این مقاله به انواع وکالت در پرونده های کیفری پرداختیم و وظیفه وکیل پایه یک دادگستری در این نوع از پرونده ها مشاهده نمودیم ممنونم که همراه ما بودید

 

 

 

اشتراک گذاری پست